Κοινή δράση Οικολογικής Κίνησης και ΤΕΙ Κοζάνης για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας

eek15102Η Κοζάνη εκτός της ΔΕΗ υφίσταται τη ρύπανση και από τις δραστηριότητες της πόλης: καυσαέρια αυτοκίνητων, σκόνη από οικοδομικές εργασίες κλπ. Ένας ρύπος που ελάχιστα ερευνήθηκε στην πόλη μας είναι το ΒΕΝΖΟΛΙΟ.

Το βενζόλιο είναι ιδιαίτερα τοξικό και ΙΣΧΥΡΑ ΚΑΡΚΙΝΟΓΟΝΟ. Υπάρχει κυρίως στις μεγαλουπόλεις. Εκλύεται από τα ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ειδικά όταν οι καταλύτες είναι φθαρμένοι.

Περιέχεται και στον καπνό του τσιγάρου.  

Το Εργαστήριο Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης του ΤΕΙ ΔΜ βρήκε ότι στην Κοζάνη η μέση ετήσια τιμή βενζολίου το 2006 ήταν 40 % πάνω από τα όριο. Όμως η Πολιτεία δεν πήρε κανένα μέτρο από τότε.

Ζητούμε :

Ενημέρωση. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή Οδηγία 2000/69 τα κράτη μέλη πρέπει να ενημερώνουν το κοινό για τις συγκεντρώσεις του βενζολίου ανά τρίμηνο.

Τακτικές μετρήσεις βενζολίου και άλλων επικίνδυνων οργανικών ρύπων

Μέτρα: Έλεγχοι από ΚΤΕΟ, σχέδιο αντιμετώπισης κυκλοφοριακού από το δήμο, μείωση χρήσης αυτοκινήτου από τους πολίτες / ποδηλατοκίνηση / περπάτημα)

ΥΔΡΑΡΓΥΡΟΣ

Ισχυρά ΤΟΞΙΚΟΣ με μεγάλη ικανότητα βιοσυσσώρευσης. Είναι μια από τις 20 πιο επικίνδυνες ουσίες Επιπτώσεις: νευρασθένειες καρδιοαγγειακά, δηλητηριάσεις, θάνατοι.

Προέλευση: ορυκτά καύσιμα (λιγνίτης), οδοντικές εργασίες, τσιγάρο και φυσικές πηγές.

Από μετρήσεις στην Πλ. Αριστοτέλους της Κοζάνης, όπου λειτουργεί μόνιμος σταθμός μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης του ΤΕΙ, προέκυψε ότι η μέση τιμή του Ολικού Αεριώδους Υδραργύρου στον αέρα είναι 1,9 ng/m3 (εύρος 1,3- 3,3 ng/m3), τιμή ανάλογη με αντίστοιχες βιβλιογραφικές. Σε ορισμένους εσωτερικούς χώρους –ειδικά με καπνίζοντες-  βρέθηκαν μεγαλύτερες τιμές (σσ. Ένας ακόμη λόγος να απαγορευτεί δια ροπάλου το κάπνισμα σε κλειστούς χώρους).

ΗΧΟ–ΡΥΠΑΝΣΗ

Θρύψαλα τα νεύρα και τ’ αυτιά μας

Ζούμε σε ένα θορυβώδη κόσμο. Oi ελληνικές πόλεις είναι από τις πιο θορυβώδεις της Ευρώπης. Κύριες αιτίες τα οχήματα. Κόρνες, συναγερμοί, τεράστια ηχεία μας «βομβαρδίζουν» καθημερινά.

Η ηχορρύπανση αυξάνει την πίεση, τη χοληστερίνη, τα καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια, την αϋπνία, μειώνει την ακοή και κουρελιάζει τα νεύρα μας. Ιδίως τα παιδιά είναι πολύ ευαίσθητα.

Η Αμερικανική Εταιρεία Ωτολογίας ανακοίνωσε ότι 1 στα 8 παιδιά εμφανίζει απώλεια ακοής που προκλήθηκε από θορύβους.

Κοζάνη. Το όριο σε ανοιχτούς χώρους είναι 65 db(A). Το Εργαστήριο θορύβου του ΤΕΙ κατέγραψε πολλές υπερβάσεις (μέχρι και 100 dB) στο κέντρο, κυρίως από φορτηγά -  λεωφορεία – μηχανάκια. (Ο οξύς θόρυβος μιας κόρνας ισοδυναμεί με το θόρυβο που κάνουν 100 αυτοκίνητα ! )

Μέτρα:

Μείωση του θορύβου στην πηγή (οχήματα, καταστήματα με μουσική κ.α). Έλεγχοι και ποινές

Ριζική αντιμετώπιση κυκλοφοριακού (ομαλή ροή, πεζόδρομοι, μείωση χρήσης οχημάτων)

Hχοπετάσματα, φυσικές φραγές (δέντρα, θάμνοι), ηχομονώσεις κτιρίων

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ με «καύσιμα» τον ήλιο και τον αέρα

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο / ποδήλατο /σκούτερ

Συνένοχοι στην καταστροφή του κλίματος είναι και τα αυτοκίνητα καθώς συμμετέχουν 10% στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ο αριθμός τους θα διπλασιαστεί ως το 2030 και η κατάσταση θα χειροτερεύσει. Μα οικολογική λύση -για μικρές κυρίως μετακινήσεις- είναι τα ηλεκτρικά οχήματα. Είναι αθόρυβα, δεν επηρεάζονται από την τιμή της βενζίνης, η συντήρησή τους είναι φτηνή και έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων όταν χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ). Υπάρχουν βέβαια και  μειονεκτήματα (μικρή αυτονομία, μεγάλο χρόνο επαναφόρτισης), αλλά είναι θέμα χρόνου να ξεπεραστούν με την εξέλιξη της τεχνολογίας.

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ  ΚΙΝΗΣΗ ΚΟΖΑΝΗΣ ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ