Ο Στέργιος Μητούλης, καθηγητής γεφυροποιίας παρουσίασε την κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η Γέφυρα Σερβίων.
“Στο πλαίσιο ειδικών προγραμμάτων τα οποία έχουν χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση,
είμαστε υποχρεωμένοι να επικοινωνήσουμε να εξηγήσουμε στον κόσμο, τι ακριβώς συμβαίνει με μία σειρά από υποδομές, μία από τις υποδομές με τις οποίες ασχολούμαστε στα δύο ερευνητικά προγράμματα που θα σας δείξω στη συνέχεια είναι η γέφυρα Πολυφύτου και έχω ετοιμάσει μία πολύ σύντομη παρουσίαση για να εξηγήσω, όχι τόσο πολύ στον τελικό κόσμο αλλά κυρίως στον απλό κόσμο που δεν είναι μηχανική να εξηγήσω ποια ακριβώς είναι η κατάσταση της γέφυρας σήμερα.
Περιγραφή της Υψηλής Γέφυρας Πολυφύτου
Αυτά είναι τα σχέδια που χρησιμοποιούν οι μηχανικοί για να δείξουν τη γεωμετρία της γέφυρας δηλαδή τις διαστάσεις της γέφυρας πάνω μπορείτε να δείτε μία σειρά από κολώνες και οριζόντια στοιχεία και είναι αυτά που ονομάζουμε στην γεφυροποιία κατάστρωμα. Θα δείτε ότι η γέφυρα περιλαμβάνει συνολικά 27 ανοίγματα αλλά τα ανοίγματα που βλέπετε στα αριστερά πιο μικρά από τα ανοίγματα που βλέπετε στα δεξιά, αριστερά έχουν κατασκευαστεί με προκατασκευασμένα δοκάρια ενώ εδώ πέρα έχει εφαρμογή η μέθοδος την οποία αναφέρουμε ως προβολοδόμηση είναι η μέθοδος που θα σας εξηγήσω παρακάτω πώς κατασκευάζεται εδώ μπορείτε να δείτε μία λεπτομέρεια αυτής της προβολοδόμησης πως συνδέονται δηλαδή αυτά τα Τ με προκατασκευασμένα δοκάρια.
Στη δεκαετία του ΄70 όταν ο καθηγητής θεωρεί Ricardo Μorandi μελετούσε και κατασκεύαζε αυτές τις γέφυρες ή προβολοδομηση ήταν αρκετά ατέλειες το οποίο σημαίνει ότι αυτοί οι πρόβολοι δεν μπορούσα να συναντηθούν στο ίδιο σημείο, σαν αποτέλεσμα χρειάστηκε ο Μοράντι να χρησιμοποιήσει προκατασκευασμένα στοιχεία αυτές τις δοκούς που βλέπετε ενδιάμεσα προκειμένου να συνδέσει αυτούς τους προβόλους. Με πολύ απλά λόγια όμως για να δούμε πώς κατασκευάζονται αυτές οι γέφυρες πώς γίνεται η προβολαιοδόμηση στην πράξη. Το πρώτο που κάνουμε είναι ότι κατασκευάζουμε τα θεμέλια και τα μεσόβαθρα , μεσόβραθρα είναι αυτές οι κολώνες, οι μεγάλες κολώνες που στηρίζουν το κατάστρωμα της γέφυρας, δηλαδή τα οριζόντια κομμάτια της γέφυρας, στη συνέχεια κατασκευάζουμε το πρώτο κομμάτι αν θέλετε του του καταστρώματος οι δύο πλευρές του μεσοβάθρου δεξιά και αριστερά και αυτή η κόκκινη γραμμή που βλέπετε πάνω πάνω είναι αυτό που ονομάζουμε προένταση, η προένταση είναι πολύ ισχυρά σίδερα τα οποία ουσιαστικά σφηνώνουν αν θέλετε πάνω στο σκυρόδεμα και κρατάνε το σκυρόδεμα στη θέση τους και θα εξηγήσω μετά για ποιο λόγο χρειαζόμαστε προένταση.
https://www.prlogos.gr/wp-content/uploads/2023/03/provolodomisi-1-1-300x173.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" style="box-sizing: border-box; margin: 0px; padding: 0px; font: inherit; vertical-align: baseline;" />
Τι είναι η προένταση
Έτσι απλά κρατήστε ότι η προένταση είναι ένας πάρα πολύ ισχυρός οπλισμός ένα πολύ ισχυρό σίδερο. Προχωρούμε με το δεύτερο κομμάτι της γέφυρας και προεντήνουμε ξανά , η προένταση είναι στο πάνω πάνω μέρος του καταστρώματος η ολοκλήρωση της προέντασης και υλοποίησης των προβόλων γίνεται με αυτό τον τρόπο και έτσι ακριβώς έχει κατασκευαστεί γέφυρα Πολυφύτου έχουν δηλαδή στην πάνω πλευρά του καταστρώματος εδώ πέρα μία σειρά από πολύ ισχυρά σίδερα και έτσι ακριβώς ολοκληρώνεται η κατασκευή.
Σήμερα αυτό που βλέπουμε πάνω στη γέφυρα λοιπόν στο κομμάτι της πρόβολο δόμησης είναι ένας πρόβολος 30 μέτρα αριστερά και ένας πρόβολος 30 μέτρα δεξιά και το ερώτημα είναι γιατί χρειαζόμαστε την προένταση τι θα συνέβαινε αν δεν είχαμε χρησιμοποιήσει προένταση.
Θα συνέβαινε κάτι τέτοιο δηλαδή οι πρόβολοι θα πήγαινε προς τα κάτω έτσι και ο λόγος είναι βέβαια ότι είναι αυτό που λένε οι μηχανικοί θα εμφανιζόταν μεγάλες εφελκυστικές τάσεις σε αυτή την περιοχή δηλαδή θα έσπαζε σε εκείνο το σημείο η διατομή αν δεν είχαμε αυτά τα πολύ ισχυρά σίδερα και θα δημιουργούνταν τέτοιες ρηγματώσεις. Άρα αν δεν είχαμε αυτά τα πολύ ισχυρά σίδερα της προέντασης το κατάστρωμα θα πήγαινε προς τα κάτω θα ράγιζε και θα κατέρρεε για αυτό χρειαζόμαστε προένταση.
Πώς κατασκευάστηκε το κομμάτι της προβολοδόμησης της γέφυρας του Πολυφύτου
Πώς κατασκευάστηκε το κομμάτι της προβολοδόμησης της γέφυρας του Πολυφύτου.Κατασκεύασαν πολλούς τέτοιους προβόλους συγκεκριμένα τρεις, τρία μεσόβαθρα, τρεις κολώνες είχανε τέτοιους προβόλους και στη συνέχεια καθίσαμε αν θέλετε στηρίξαμε 40 μέτρα προκατασκευασμένα τμήματα και η γέφυρα είναι ακριβώς έτσι σήμερα τα μεγάλα ανοίγματα έχουνε προβόλους 30 μέτρα στη μία και στην άλλη πλευρά και 40 μέτρα προκατασκευασμένες τμήματα όχι μόνο οι πρόβολοι αλλά και τα προκατασκευασμένα τμήματα έχουν προένταση βέβαια έχουν λίγο διαφορετική μορφή από τη συνηθισμένη δηλαδή έχουν ένα παραβολικό σχήμα.
>
Τώρα πώς θα αναγνωρίζουμε αυτά τα κομμάτια πάνω στη γέφυρα μας βλέπουμε ένας πρόβολος 30 μέτρα είναι αυτός εδώ πέρα και ένας άλλος είναι αυτός εδώ είναι τα συμπαγή κομμάτια της γέφυρας και τα 40 μέτρα προκατασκευασμένα τμήματα είναι αυτά που βλέπουμε εδώ πέρα, αν δει κανείς κάτω από την γέφυρα θα δει αυτά τα πορκατασκευασμένα κομμάτια.
Άρα πρόβολος – προκατασκευή – πρόβολος , είναι αυτό που βλέπουμε στην εικόνα.
Τι συμβαίνει όμως τώρα με το πέρασμα του χρόνου του, με το πέρασμα του χρόνου το σκυρόδεμα μπαίνει μέσα στη διατομή του καταστρώματος είναι μία αργή διαδικασία η οποία όμως όπως πάντα το νερό μπορεί να καταστρέψει το σίδερο να σκουριάσει το σίδερο καταστρέφει την προένταση και αυτό συμβαίνει με σχετικά αργό ρυθμό άλλα φανταστείτε μία γέφυρα που βρίσκεται εκεί 50 χρόνια τι μπορεί να συμβεί. Είναι μία πολύπλοκη διαδικασία την οποία δεν θα προσπαθήσω να την εξηγήσω εδώ πέρα απλά σκεφτείτε ότι υπάρχουν πολύ πολύ μικρές ρωγμές κατά τη διάρκεια, οι οποίες δημιουργούνται μετά την σκυροδέτηση λόγω ερπυσμού και ξήρανσης και αυτές οι πολύ μικρές τομές επιτρέπουν πολύ μικρές ποσότητες νερού να μπούνε μέσα σκυρόδεμα και να οξειδώσουν , να διαβρώσουν δηλαδή τα σίδερα την προένταση.
Τα προβλήματα
Τώρα αυτό βέβαια σημαίνει ότι με το πέρασμα του χρόνου σιγά-σιγά η προένταση χάνεται στο κομμάτι του προβόλου και αυτό είναι το πιο σημαντικό κομμάτι γιατί αυτοί οι τένοντες στηρίζουν κυρίως τη γέφυρα, αν βάλουμε επιπλέον και τις πολύ μεγάλες φορτίσεις οποίες μπορεί να δεχτεί η γέφυρα λόγο αυξημένων φορτίων από φορτηγά από πολύ βαριές νταλίκες και τα λοιπά τότε η γέφυρα μας έχει πρόβλημα υπό την έννοια ότι μπορεί να αρχίσει ρηγματώνεται, εδώ δείχνω και ρηγμάτωση και φθορά τενόντων. Τώρα αυτό που βλέπουμε σήμερα πάνω στη γέφυρα και αυτό που μετρήσαμε από πριν από 3 περίπου χρόνια ήτανε πολύ μεγάλες παραμορφώσεις αυτό των προβόλων αυτών των κομματιών δηλαδή της γέφυρας, διάβρωση τενόντων είχαμε τότε εξάγει σαν συμπέρασμα ότι για να έχουμε τόσο μεγάλη μετακίνηση εδώ πέρα προφανώς και οι τένοντες έχουν μεγάλο πρόβλημα και ένα άλλο θέμα είναι η σύνδεση αυτού του προβόλου με τα προκατασκευασμένα κομμάτια της γέφυρας.
Άρα η γέφυρα μετά από 50 χρόνια είμαστε τυχεροί που υπάρχει εκεί πέρα ακόμα ,ωστόσο πρέπει να αποδεχτούμε ότι έχουν περάσει τα χρόνια της και επομένως θα εμφανίσει πολύ σοβαρά προβλήματα. Άρα τα δύο βασικά προβλήματα της γέφυρας είναι η περιοχή πάνω από τις κολόνες, οι τένοντες οι οποίοι έχουν διαβρωθεί πάρα πολύ και οι συνδέσεις μεταξύ των προβόλων με τα προκατασκευασμένα κομμάτια.
Τα δυο σενάρια αστοχίας
Τώρα βασικά προβλήματα της γέφυρας είναι ότι μπορεί να δημιουργηθεί μία πολύ μεγάλη ρωγμή για το λόγο ότι πλέον αυτά τα σίδερα δεν στηρίζουν τη γέφυρα και σταδιακά η γέφυρα αυτή να καταρρεύσει με αποτέλεσμα αυτό το κομμάτι πλέον να μην στηρίζεται και να υπάρχει πιθανότητα να καταρρεύσει και αυτό το κομμάτι.Αυτό είναι το πρώτο σενάριο αστοχίας και είναι το πιο σημαντικό από όλα.
Και υπάρχει και ένα δεύτερο σενάριο αστοχίας όπου τι συμβαίνει; Εδώ πέρα που στηρίζεται η προκατασκευασμένη δοκός δημιουργείται μία ρηγμάτωση και αυτή η ρωγμή εδώ πέρα μπορεί να δημιουργήσει σε απώλεια αυτού του κομματιού και να πέσει μαζί με αυτό το κομμάτι και το προκτασκευσμένο κομμάτι της γέφυρας. Αυτή τη στιγμή αυτό είναι το κομμάτι στο οποίο ενισχύουμε ωστόσο έμφαση πρέπει να δοθεί και σε κάθε μία από τις στηρίξεις αυτών των προβόλων πάνω από τα μεσόβαθρα γιατί όπως είπαμε εδώ πέρα υπάρχουν ρηγματώσεις και υπάρχουν οξειδωμένοι τένοντες.
Άρα τα κύρια προβλήματα, τα βασικά σημεία που χρειάζονται ενίσχυση είναι κυρίως πάνω από τις δοκούς και στις θέσεις των συνδέσεων εκεί συνδέονται οι πρόβολοι με τα προκατασκευασμένα κομμάτια. Άρα, κοιτάζοντας το κομμάτι της προβολοδόμησης τα σημεία τα οποία πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας δεν είναι ένα αλλά είναι τουλάχιστον αυτά τα εννιά σημεία.
Αυτά τα εννιά σημεία είναι 123 τα σημεία πάνω τους προβόλους – πάνω από τις κολώνες και 123456 τα σημεία που συνδέονται οι πρόβολοι με τα προκατασκευασμένα κομμάτια.
Θα ποστάρω κάποια στιγμή άλλα δύο τμήματα της ίδιας διάλεξης το δεύτερο κομμάτι θα είναι και ποιες είναι οι επιπτώσεις από την ανάγκη να ενισχύσουμε αυτή την γέφυρα , δηλαδή από το κλείσιμο της γέφυρας ή από το μερικό κλείσιμο της γέφυρας και άλλη μία πολύ μικρή διάλεξη για το ευρύτερο κοινό για το τι πρέπει να γίνει με την γέφυρα.
Αυτά είναι κομμάτια ερευνητικών προγραμμάτων τα οποία έχει χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση Το πρώτο είναι το risk adapt το οποίο έχει σαν πιλοτική εφαρμογή την γέφυρα του πολυφύτου το ίδιο και το δεύτερο ερευνητικό πρόγραμμα re charged συνολικής αξίας τα δύο προγράμματα 4,1 εκατομμύρια ευρώ και τα δύο χρηματοδοτούμενα από τον ορίζοντα.
(από το prlogos.gr)