Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα είναι η εβδομάδα των Παθών του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο οποίος έδωσε τη ζωή Του για τη δική μας σωτηρία. Κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο ονομάζεται Μεγάλη Εβδομάδα για τα μεγάλα γεγονότα που συνέβησαν και σηματοδότησαν τη δική μας σωτηρία.
«…Μεγάλη την ονομάζουμε την Εβδομάδα όχι γιατί οι ημέρες της έχουν πιο πολλές ώρες , ούτε επειδή έχει περισσότερες ημέρες˙ τις ίδιες ημέρες έχει αυτή η εβδομάδα όπως και οι άλλες. Τότε γιατί την ονομάζουμε μεγάλη; Επειδή μεγάλα και απόρρητα αγαθά συνέβησαν μέσα σ’αυτήν. Νικήθηκε ο θάνατος και άνοιξε ο Παράδεισος για μας..» (Ιωάννη Χρυσοστόμου: Ομιλία στη Μ. Εβδομάδα-Πατερικά κείμενα).
Μεγάλη Δευτέρα
Ξεκινούν τα άγια Πάθη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Τύπος του Κυρίου μας Ιησού είναι ο πάγκαλος Ιωσήφ που τιμούμε την ανάμνησή του (Γεν. 37 - 50) Ήταν ο μικρότερος γιος του Πατριάρχη Ιακώβ και ο πιο αγαπητός. Όμως φθονήθηκε από τα αδέλφια του και αρχικά τον έριξαν σ' ένα βαθύ λάκκο και εξαπάτησαν το πατέρα τους χρησιμοποιώντας ένα ματωμένο ρούχο ότι δήθεν τον κατασπάραξε κάποιο θηρίο. Στη συνέχεια τον πούλησαν για τριάντα αργύρια σε εμπόρους, οι οποίοι τον ξαναπούλησαν στον αρχιμάγειρα του βασιλιά της Αιγύπτου, τον Πετεφρή. Αυτός λοιπόν αποτελεί προεικόνιση του Χριστού, διότι και Αυτός, αγαπητός γιός του Πατέρα, φθονήθηκε από τους ομοφύλους Του Ιουδαίους, πουλήθηκε από το μαθητή Του για τριάντα αργύρια και κλείσθηκε στο σκοτεινό λάκκο, τον τάφο.
Επίσης, αυτή τη μέρα μνημονεύουμε και τη άκαρπο συκή, την οποία καταράστηκε ο Κύριος και ξεράθηκε αμέσως Ματθ. 21:19, Μαρκ. 11:13). Συμβολίζει τόσο τη Συναγωγή των Εβραίων, η οποία δεν είχε πνευματικούς καρπούς, όσο και κάθε άνθρωπο που στερείται πνευματικών καρπών, και αρετών. Η υμνογραφία της ημέρας αναφέρεται στα δύο παραπάνω θέματα, αλλά και στην πορείας του Κυρίου προς το Πάθος.
Από το τροπάριο: «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται …» οι ακολουθίες της Μ. Δευτέρας έως και της Μ.Τετάρτης λέγονται και «Ακολουθίες του Νυμφίου».
Μεγάλη Τρίτη
Ο Κύριός μας, ο Ιησούς Χριστός, όταν ανέβαινε στα Ιεροσόλυμα και πλησίαζε προς το εκούσιο Πάθος, έλεγε στους μαθητές Του ορισμένες παραβολές για να τους προετοιμάσει. Οι παραβολές ήταν καθημερινές ιστορίες με κρυμμένα αλληγορικά νοήματα για τη Βασιλεία των Ουρανών. Μερικές, μάλιστα, τις έλεγε για να καυτηριάσει τους Γραμματείς και τους Φαρισαίους. Κατά την Μεγάλη Τρίτη γίνεται αναφορά στην γνωστή παραβολή των δέκα παρθένων. Η Εκκλησία μας καλεί να είμαστε έτοιμοι για να υποδεχθούμε, τον ουράνιο Νυμφίο, τον Κύριο Ιησού, κρατώντας τις λαμπάδες των αρετών μας .Ο Κύριος θα έλθει ξαφνικά, είτε ειδικά κατά τη στιγμή του θανάτου μας, είτε γενικά κατά τη Δευτέρα Παρουσία. Επίσης μας καλεί, σύμφωνα και με την παραβολή των ταλάντων, να καλλιεργήσουμε και να αυξήσουμε τα χαρίσματα που μας έδωσε ο Θεός.
Μεγάλη Τετάρτη
Σύμφωνα με τον ύμνο της Εκκλησίας : Γυνή, βαλούσα σώματι Χριστού μύρον, την Νικοδήμω προύλαβε σμυρναλόην.
Γυναίκα περιβάλλει το σώμα του Χριστού με μύρο, Προλαβαίνοντας -προτυπώνοντας- Τα σμύρνα και την αλόη του Νικόδημου.
Κατά την Μεγάλη Τετάρτη τιμούμε το γεγονός της αλείψεως του Κυρίου με μύρο από μια πόρνη γυναίκα. Καθώς λοιπόν ο Κύριος ανέβαινε προς τα Ιεροσόλυμα, κι ενώ βρισκόταν στο σπίτι στου λεπρού Σίμωνα, τον πλησίασε μια πόρνη γυναίκα κι άλειψε το κεφάλι Του με πολύτιμο μύρο.
Ο Ιερός Χρυσόστομος υποστηρίζει ότι δύο ήταν οι γυναίκες που άλειψαν με μύρο τον Κύριο. Οι τρεις πρώτοι Ευαγγελιστές αναφέρουν μια και την ίδια γυναίκα, που πήρε την ονομασία πόρνη. Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης όμως κάνει λόγο για άλλη γυναίκα, αξιοθαύμαστη και σεμνή, τη Μαρία την αδελφή του Λαζάρου, που άλειψε τα άχραντα πόδια Του σκουπίζοντας τα με τις τρίχες των μαλλιών της.
Μεγάλη Πέμπτη - Ο Μυστικός Δείπνος
Κατά τη Μεγάλη Πέμπτη τιμούμε την ανάμνηση των παρακάτω γεγονότων :
Της νίψεως των ποδιών των Αποστόλων από τον Κύριο.
Του Μυστικού Δείπνου, δηλαδή της παραδόσεως σ' εμάς από τον Κύριο του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας,
Της θαυμαστής προσευχής του Κυρίου προς τον Πατέρα Του και ,
Της προδοσίας του Κυρίου από τον Ιούδα.
Με τη νίψη των ποδιών ο Ιησούς λέγει: «όποιος θέλει να είναι πρώτος, πρέπει να γίνει τελευταίος απ' όλους» διδάσκοντας την ταπείνωση και την προσφορά.
Κατόπιν πήρε ψωμί στα χέρια Του και είπε: «Λάβετε φάγετε». Το ίδιο έκανε και με το ποτήρι του κρασιού λέγοντας: «Πιέστε απ' αυτό όλοι, γιατί αυτό είναι το αίμα Μου, της νέας Συμφωνίας. Αυτό να κάνετε για να Με θυμάστε». Μετά από αυτή τη στιγμή ο Ιούδας, μόλις έφαγε τον άρτο έφυγε και συμφώνησε με τους αρχιερείς, να τους Τον παραδώσει.
Μετά το δείπνο βγήκαν όλοι στο όρος των Ελαιών, όπου ο Χριστός τους μίλησε για όσα επρόκειτο να συμβούν. Αναχωρεί δε μόνος Του και, γονατίζοντας, προσεύχεται . Από την πολλή αγωνία γίνεται ο ιδρώτας Του σαν σταγόνες πηχτού αίματος, οι οποίες έπεφταν στη γη. Μόλις συμπληρώνει την εναγώνια εκείνη προσευχή, φθάνει ο Ιούδας με ένοπλους στρατιώτες και πολύ όχλο και αφού χαιρετάει και φιλάει πονηρά το δάσκαλό Του, Τον παραδίδει.
Συλλαμβάνεται λοιπόν ο Ιησούς και τον φέρνουν δέσμιο στους Αρχιερείς Άννα και Καϊάφα. Οι μαθητές σκορπίζονται και ο θερμότερος από όλους, ο Πέτρος τον ακολούθησε ως την αρχιερατική αυλή αλλά αρνείται ότι αυτός είναι μαθητής Του.
Εν τω μεταξύ ο θείος διδάσκαλος παρουσιάζεται μπροστά στο παράνομο συνέδριο, εξετάζεται για τους μαθητές και τη διδασκαλία Του, εξορκίζεται στο Θεό για να πει εάν Αυτός είναι πράγματι ο Χριστός και αφού είπε την αλήθεια, κρίνεται ως ένοχος θανάτου, επειδή τάχα βλασφήμησε. Από 'κει και πέρα τον φτύνουν στο πρόσωπο, τον χτυπάνε, τον εμπαίζουν με κάθε τρόπο κατά τη διάρκεια όλης της νύχτας, ως το πρωϊ.
Μεγάλη Παρασκευή - Τα άγια πάθη του Κυρίου
Την Παρασκευή, στέλνεται ο Ιησούς δέσμιος από τον Καϊάφα στον τότε ηγεμόνα της Ιουδαίας Πόντιο Πιλάτο. Αυτός, αφού Τον ανέκρινε με πολλούς τρόπους και αφού ομολόγησε δυο φορές ότι ο Ιησούς είναι αθώος, έπειτα, για να ευχαριστηθούν οι Ιουδαίοι, τον καταδικάζει σε θάνατο. Τον μαστίγωσε σαν δραπέτη δούλο, τον Δεσπότη των όλων, και Τον παρέδωσε για να σταυρωθεί. Από ’κει και πέρα ο Ιησούς, αφού παραδόθηκε στους στρατιώτες, γυμνώνεται, φοράει κόκκινη χλαμύδα, στεφανώνεται με ακάνθινο στεφάνι, κρατάει κάλαμο σα σκήπτρο, προσκυνείται χλευαστικά, φτύνεται και χτυπιέται στο πρόσωπο και στο κεφάλι. Μετά, φορώντας πάλι τα ρούχα του και βαστάζοντας το Σταυρό, πηγαίνει προς τον Γολγοθά, τον τόπο της καταδίκης και εκεί, γύρω στην Τρίτη ώρα της ημέρας, σταυρώνεται μεταξύ δυο ληστών. Βλασφημείται από αυτούς που είχαν πάει στον Γολγοθά μαζί του, και ποτίζεται από τους στρατιώτες με ξύδι ανακατεμένο με χολή. Γύρω στην ενάτη ώρα, αφού βγάζει πρώτα φωνή μεγάλη, λέει: «Τετέλεσται».
Τέλος, κατά τη δύση του ηλίου, έρχεται ο Ιωσήφ από Αριμαθείας και ο Νικόδημος μαζί με αυτόν, και οι δυο κρυφοί μαθητές του Ιησού, αποκαθηλώνουν από το Σταυρό το πανάγιο του διδασκάλου σώμα, το αρωματίζουν, το τυλίγουν με καθαρό σεντόνι και αφού το έθαψαν σε καινούργιο τάφο, κυλούν στο στόμιο του μεγάλο λίθο.
Μεγάλο Σάββατο - Η ταφή του Κυρίου
Το Σάββατο, αφού συγκεντρώθηκαν οι αρχιερείς και οι φαρισαίοι στο Πόντιο Πιλάτο, τον παρακάλεσαν να ασφαλίσει τον τάφο του Ιησού για τρεις ημέρες.
«Έχουμε υποψία μήπως οι μαθητές Του, αφού κλέψουν την νύχτα το ενταφιασμένο Του σώμα κηρύξουν έπειτα στο λαό, ως αληθινή την ανάσταση την οποία προείπε ο πλάνος εκείνος, όταν ακόμη ζούσε· και τότε θα είναι η τελευταία πλάνη χειρότερη της πρώτης». Αυτά αφού είπαν στον Πόντιο Πιλάτο και αφού πήραν την άδεια του, έφυγαν και σφράγισαν τον τάφο τοποθετώντας εκεί για ασφάλεια του κουστωδία, δηλαδή στρατιωτική φρουρά.
…. «Προσκυνούμεν Σου τα πάθη Χριστέ, δείξον ημίν και την ένδοξόν Σου Ανάστασιν ».
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΡΑΝΟΒΑΛΤΟΥ.
ΠΗΓΕΣ: Ορθόδοξος Συναξαριστής
Ομολογία Πίστεως http://paterikakeimena.blogspot.com/