Εὐεργέτησαν τὴν ἀνθρωπότητα πολλοὶ ἄνθρωποί της καὶ ὁ καθένας μὲ τὸν τρόπο του. Εὐργέτησε τὴν ἀνθρωπότητα καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ποὺ γιορτάζει στὶς 29 Ἰουνίου μαζὶ μὲ τὸν ἀπόστολο Πέτρο καὶ τὴν ἑπόμενη μέρα γιορτάζουν ὅλοι μαζὶ οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοί μας.
Εἶναι τὰ πρόσωπα, τὰ ὁποῖα εὐεργέτησαν ὅλην τὴν ἀνθρωπότητα, διότι κήρυξαν τὸ Εὐαγγέλιο καὶ διέδωσαν τὴν ζωοδότρα ἀλήθειά του «εἰς πᾶσαν τὴν γῆν».
Συγκρίνοντας τὸν ἀπόστολο Παῦλο μὲ πρόσωπα τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καὶ μὲ τὸν Νῶε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος τὸν ἐπαινεῖ ὡς εὐεργέτη τῆς οἰκουμένης. Διότι ὁ μὲν Νῶε διέσωσε μὲ τὴν κιβωτὸ κατὰ τὸν Κατακλυσμὸ μόνο τὴν οἰκογένειά του, ἐνῶ ὁ Παῦλος ἔσωσε ἀμέτρητους καὶ τὸ ἀποδεικνύει.
Λέγει, «ὁ Νῶε ἦταν δίκαιος καὶ τέλειος στὴν γενεά του. Διότι ἦταν τέτοιος καὶ μοναδικὸς μέσα σὲ ὅλους τοὺς συγχρόνους του. Ὅμως καὶ ὁ Παῦλος ἦταν μοναδικὸς μέσα σὲ ὅλους τοὺς συγχρόνους του. Ὁ Νῶε ἔσωσε μόνο τὸν ἑαυτό του καὶ τὰ παιδιά του. Ὁ δὲ Παῦλος, ἐνῶ εἶχε καταλάβει τὴν οἰκουμένη σκληρότερος κατακλυσμός, δὲν κάρφωσε σανίδες, γιὰ νὰ κατασκευάση κιβωτό, ἀλλὰ ἀντὶ γιὰ σανίδες συνέθεσε τὶς ἐπιστολές. Μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο δὲν ἔσωσε οὔτε δύο, οὔτε τρεῖς συγγενεῖς του, ἀλλὰ ὁλόκληρη τὴν οἰκουμένη, ἡ ὁποία ἐπρόκειτο νὰ καταποντισθῆ. Ἔτσι τὴν ἅρπαξε μέσα ἀπὸ τὰ κύματα. Ἡ δὲ κιβωτός, ποὺ ἔφτιαξε μὲ τὶς ἐπιστολές του, δὲν ἦταν τέτοια ποὺ νὰ περιφέρεται μόνο σὲ ἕνα στενὸ τόπο, ἀλλὰ ἔφτασε μέχρι τὰ πέρατα τὴς οἰκουμένης. Μὲ αὐτὴν τὴν κατασκευὴ τῶν ἐπιστολῶν του μᾶς εἰσάγει μέσα σαὐτὴν τὴν Κιβωτὸ μέχρι καὶ σήμερα. Διότι τὴν κατασκεύασε ἀνάλογη μὲ τὸ πλῆθος τῶν σωζομένων.
Ἡ πρώτη Κιβωτὸς ἔβαλε μέσα της τὸν κόρακα καὶ πάλι κόρακα τὸν ἔβγαλε. Λύκο ὑποδέχθηκε, ἀλλὰ δὲν μετέβαλε τὴν θηριωδία του. Ὁ Παῦλος ὅμως δὲ ἔπραξε ἔτσι. Ἀλλὰ προσέλαβε λύκους καὶ τοὺς ἔφτιαξε πρόβατα. Ἔλαβε γεράκια καὶ καρακάξες καὶ τοὺς ἔφτιαξε περιστέρια. Μὲ τὶς ἐπιστολές του ἐξεδίωξε ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη φύσι ὅλην τὴν ἀμυαλιὰ καὶ τὴν θηριωδία. Εἰσήγαγε τὴν ἡμερότητα τοῦ ἁγίου Πνεύματος.
Ἡ Κιβωτός του πλέει ἀκόμη καὶ μέχρι σήμερα καὶ δὲν διαλύεται. Τὶς σανίδες τῶν ἐπιστολῶν του δὲν μπόρεσε νὰ τὶς διαλύση ἡ τρικυμία τῆς κακίας. Διότι πλέουν πάνω ἀπὸ τὴν τρικυμία καὶ κατανικοῦν τὴν ζάλη της. Διότι οἱ σανίδες αὐτὲς τῶν ἐπιστολῶν δὲν εἶναι ἀλειμμένες μὲ πίσσα καὶ ἄσφαλτο, ἀλλὰ μὲ τὸ ἅγιο Πνεῦμα…» (Α’ἐγκώμιο εἰς τὸν ἅγιον Παῦλον, MignePG 50,474- 475).
28.6.2019
ἀρ.νι.μα.