«Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ…ΣΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ»Σε όποιον παρακολουθεί τα πολιτικά δρώμενα, δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επαναλαμβάνει τη συνταγή του 2015: τουρλού, από κατηγορίες, παροχολογία και λαϊκισμό.
Έτσι κι αλλιώς, 3,5 χρόνια στην αντιπολίτευση, δεν κατέθεσαν μια δημιουργική πρόταση, μια προοδευτική ιδέα. Μόνο κινδυνολογία, μεμψιμοιρία και τοξικότητα εξέπεμπαν. Αναμενόμενο, λοιπόν, να προσπαθούν να στήσουν το ίδιο σκηνικό. Το πρόβλημά τους είναι ότι, πλέον, ο κόσμος τους ξέρει και δεν τους πιστεύει. Πήγε, για παράδειγμα, πρόσφατα ο κύριος Τσίπρας να «πουλήσει συμπάθεια» σε μια γυναίκα που βγήκε το σπίτι της σε πλειστηριασμό και τελικά του γύρισε μπούμερανγκ, αφού αποδείχθηκε ότι ούτε επί ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε προστασία για τη συγκεκριμένη, όπως και για χιλιάδες άλλους οφειλέτες κόκκινων δανείων.
Ποιοι είναι, όμως, σήμερα οι εκτεθειμένοι σε τέτοιες διαδικασίες συμπολίτες μας; Πρακτικά, όσοι δε μπόρεσαν εδώ και μια δωδεκαετία να υπαχθούν στους νόμους Κατσέλη, Σταθάκη και στον 4605/2019. Διότι, για τους υπόλοιπους εφαρμόζονται κανονικότατα οι καλύψεις που ίσχυσαν με τους παραπάνω νόμους.
Συνεπώς, ας αφήσουν τα στελέχη της αντιπολίτευσης τα κροκοδείλια δάκρυα. Όσοι οφειλέτες εξακολουθούν να είναι σήμερα ακάλυπτοι, δώδεκα χρόνια μετά την έναρξη των μνημονίων, είναι γιατί δεν προστατεύτηκαν ούτε από τις δικές τους νομοθετικές παρεμβάσεις.
Κι ας σταματήσει η υποκρισία ότι δήθεν υπήρχε κάλυψη στην κύρια κατοικία, την οποία δήθεν κατήργησε η ΝΔ. Ο νόμος 4605/2019, τον οποίο ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ τον Απρίλιο του 2019, δεν παρείχε καμία οριζόντια ή καθολική προστασία στην κύρια κατοικία των οφειλετών, όπως ψευδώς διατείνονται στελέχη του. Ούτε τον κατήργησε η σημερινή κυβέρνηση. Αντίθετα διεύρυνε και επέκτεινε την εφαρμογή του μέχρι την 31 Ιουλίου του 2020.
Ουσιαστικά, επρόκειτο για πλατφόρμα, μέσω της οποίας οι δυνητικοί δικαιούχοι υπέβαλαν μια σειρά από οικονομικά, περιουσιακά και αλλά στοιχεία, και είτε κρίνονταν επιλέξιμοι είτε απορρίπτονταν. Τελικά, όμως, τα στοιχεία από την εφαρμογή του είναι αναντίστοιχα προς τον θόρυβο που κάνουν σήμερα τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Ενώ οι δυνητικά ωφελούμενοι υπολογίζονταν σε 150.000, τη διαδικασία του 4605/2019 ολοκλήρωσαν με τελική ρύθμιση μόλις 2.900!
Για την αποτυχία δεν ευθύνονταν μόνο τα αυστηρά και σωρευτικά κριτήρια που προέβλεπε αλλά και το γεγονός ότι όσοι οφειλέτες πληρούσαν τις προϋποθέσεις του, είχαν πιθανότατα επιδιώξει την υπαγωγή τους σε προηγούμενα καθεστώτα προστασίας, ενώ οι υπόλοιποι δεν μπήκαν καν στη διαδικασία.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι ακόμα κι εκείνος που κατάφερνε να υπαχθεί στην προστασία, έπρεπε να αποπληρώσει το 120 % της αξίας της κύριας κατοικίας του, σε μηνιαίες ισόποσες δόσεις, σε βάθος 25 ετών, εντόκως. Έτσι, ακόμα και με τη συνεισφορά του κράτους, προέκυπτε μια διόλου ευκαταφρόνητη μηνιαία δόση, για τα δεδομένα ενός τέτοιου οφειλέτη, που πιθανότατα είχε και άλλες ρυθμισμένες υποχρεώσεις. Προβλεπόταν, τέλος και η ποινή της κατάπτωσης της ρύθμισης, εφόσον ο υπόχρεος καθίστατο υπερήμερος για ποσό ίσο με τρεις δόσεις.
Από τα παραπάνω, συνάγεται ότι οι ρυθμίσεις που θέσπισαν διαδοχικά τα τρία κόμματα που κυβέρνησαν την περίοδο των μνημονίων, για την προστασία της κύριας κατοικίας, στήριξαν ευάλωτους οφειλέτες, ενώ όσοι δεν εντάχθηκαν σε κάποια από αυτές, προφανώς δεν πληρούσαν τα κατά περίπτωση κριτήρια.
Τα νέα έκτακτα και απρόβλεπτα δεδομένα, με την αύξηση των επιτοκίων, επιβάλλουν την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αποφυγή νέων κόκκινων δανείων, όπως εξάλλου εφαρμόστηκαν και στην περίοδο της πανδημίας, για την υποστήριξη και επιβράβευση των δανειοληπτών, ιδίως των συνεπών.
* Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στο τέλος του 2018 ανέρχονταν σε 86,5 δισ. ευρώ.
** Για τη στήριξη ευάλωτων οφειλετών, στην περίοδο του Covid 19, από 8/2020 μέχρι 8/2022, μέσω των προγραμμάτων ΓΕΦΥΡΑ Ι και ΓΕΦΥΡΑ ΙΙ, επιδοτήθηκαν συνολικά 95.000 συνεπείς οφειλέτες (νοικοκυριά κι επιχειρήσεις) με 584 εκ ευρώ.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο ειδήσεων/ΜΜΕ
https://www.thepresident.gr