Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως είχε προαναγγελθεί ήδη από την ψήφιση του ν. 4796 του τρέχοντος έτους, με το συζητούμενο σχέδιο νόμου επεκτείνονται οι απλοποιήσεις στις αδειοδοτικές διαδικασίες και σε άλλες οικονομικές δραστηριότητες.

Συμπληρώνεται, έτσι, σε μεγάλο βαθμό, μία προσπάθεια, η οποία δεν αποτελεί μόνο εθνική δέσμευση στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας, αλλά κυρίως εθνικό στόχο, αφού η κατάργηση αχρείαστων γραφειοκρατικών διαδικασιών και εγκριτικών σταδίων διευκολύνει την επιχειρηματικότητα, απελευθερώνει πόρους, ενθαρρύνει επενδύσεις, τονώνει την ανάπτυξη, υπηρετεί τον ανταγωνισμό, ενισχύει την απασχόληση και τελικά ενδυναμώνει την οικονομία.

Κατά την εξελιχθείσα συζήτηση, έγινε επανειλημμένη αναφορά στους κλάδους στους οποίους επεκτείνονται οι απλοποιήσεις και περιττεύει νομίζω μία ακόμα επανάληψη. Όπως είναι γνωστό, η απλούστευση συνίσταται στην υπαγωγή δραστηριοτήτων σε καθεστώς γνωστοποίησης, αντί για την έκδοση διοικητικής απόφασης, σε ό,τι αφορά στην ίδρυση και τη λειτουργία τους.

 Με ειδικότερες ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου, καθορίζονται τα πεδία εφαρμογής του κάθε αντικειμένου, οι αρμόδιες κατά περίπτωση αρχές, ζητήματα εποπτείας των δραστηριοτήτων και φυσικά η επιβολή κυρώσεων, σε περιπτώσεις παραβιάσεων που μπορεί να φτάσει μέχρι και τη διακοπή της λειτουργίας τους.

Περαιτέρω, επιλύονται ζητήματα για την εγκατάσταση και λειτουργία επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα, αντιμετωπίζεται η συγκρότηση επιτροπών στις περιφέρειες για την αδειοδότηση τεχνικών επαγγελμάτων, ρυθμίζονται ζητήματα εποπτείας και κυρώσεων σε ηλεκτρονικά καταστήματα που διακινούν απομιμήσεις, απομιμητικά προϊόντα, αλλά και ζητήματα σχετικά με την ενημέρωση των καταναλωτών για τις χρεώσεις σε περιπτώσεις μετατροπής νομισμάτων, σε ηλεκτρονικές συναλλαγές. 

Τίθενται, εξάλλου, περιορισμοί στην υποχρέωση χρήσης της εταιρικής σφραγίδας από νομικά πρόσωπα και γίνονται παρεμβάσεις στο διοικητικό σχήμα του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, μετά και την πρόσφατη μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων σε αυτόν για τα εμπορικά σήματα.

Τέλος, διευθετούνται άλλα ειδικά και επείγοντα ζητήματα.

Με στόχο, λοιπόν, τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, η Κυβέρνηση πραγματοποιεί παρεμβάσεις απολύτως στοχευμένες και εναρμονισμένες με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας.

Τι κάνει, όμως, γι’ αυτό η Αξιωματική Αντιπολίτευση; Την ανάγκη φιλοτιμία. Συχνά ακούμε ότι δήθεν ασκούμε αντιπολίτευση στην αντιπολίτευση. Ουδέν ψευδέστερο! Τέτοια μομφή θα μπορούσε να αποδώσει κάποιος σε μία κυβέρνηση που αναλώνεται σε αλυσιτελείς συγκρούσεις και όχι, βέβαια, στη σημερινή, η οποία διακρίνεται για το πλούσιο νομοθετικό και μεταρρυθμιστικό της έργο. Γι’ αυτό και δικαιούται δια να ομιλεί.

Παρά, λοιπόν, τον καθαρά αναπτυξιακό χαρακτήρα του νομοθετήματος, παρά το γεγονός ότι το συζητούμενο σχέδιο νόμου αποτελεί συνέχεια θετικής αλλά ατελούς προηγούμενης προσπάθειας του ΣΥΡΙΖΑ, από την Αξιωματική Αντιπολίτευση ακούσαμε ένα χλιαρό «ναι» επί της αρχής, συνοδευόμενο, όμως, από πολλά «αλλά», «ίσως» και «όμως» και από τη γνωστή μίζερη και μεμψίμοιρη κριτική. Κι αυτό κόντρα στο κύμα των ευοίωνων προβλέψεων, των θετικών αξιολογήσεων, των συνεχών αναβαθμίσεων της Ελλάδας σε σημαντικούς δείκτες και παγκόσμιες κατατάξεις.

 Μετά, λοιπόν, από ακόμα μία επιβεβαίωση -πρόσφατη- της αναβαθμισμένης πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, ήρθε και νέα βελτίωση για την Ελλάδα στην παγκόσμια κατάταξη ανταγωνιστικότητας του IMD, για το 2020. Σε αυτήν, η χώρα μας καταλαμβάνει την 46η θέση, τρεις θέσεις πάνω σε σχέση με πέρυσι και δώδεκα θέσεις κατά τη διετή διακυβέρνηση της χώρας από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Βρίσκεται, λοιπόν, αναντίρρητα η Ελλάδα, η χώρα μας, η πατρίδα μας σε καλό δρόμο. Και σίγουρα σχέδια νόμου σαν το σημερινό, βελτιώνουν, συμβάλλουν στην περαιτέρω αναβάθμιση, βελτίωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα.

Το ίδιο συμβαίνει και με την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την πλήρη έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό, το ίδιο -και σε ακόμα μεγαλύτερη κλίμακα- συμβαίνει και με την έγκριση του σχεδίου ανάκαμψης και την απορρόφηση των σημαντικών κονδυλίων που το συνοδεύουν.

Οι προοπτικές, λοιπόν, της χώρας διαγράφονται αναμφίβολα θετικές. Δεν πρέπει, όμως, να μας αποκοιμίσουν.

Η υγειονομική κρίση ανέδειξε βαθιές και παραδοσιακές δομικές αδυναμίες στην ελληνική οικονομία. Οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στις οποίες αναφέρονται πολλές από τις ρυθμίσεις του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου, υπολείπονται σημαντικά σε σύγκριση με τις μεγάλες, αλλά και με τις αντίστοιχες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας οι ημεδαπές μικρομεσαίες επιχειρήσεις υστερούν σε παραγωγικότητα κατά 73% από τις αντίστοιχες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Υστέρηση, όμως, εμφανίζουν και τα στοιχεία για την εξωστρέφεια, την καινοτομία και την ψηφιοποίηση. Ενδεικτικά, οι εξαγωγές αποτελούν μόνο το 14% των πωλήσεων των μικρομεσαίων, έναντι του 38% των μεγάλων. Η τεχνολογία δεν εντάσσεται στο σχεδιασμό, στη στρατηγική του 40% των μικρών επιχειρήσεων. έναντι του 20% των μεγάλων. Μόλις το 31% των μικρομεσαίων αναπτύσσουν νέα προϊόντα, έναντι του 50% των μεγάλων.

Συνεπακόλουθα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατά την περίοδο της πανδημίας υπέστησαν τη μεγαλύτερη κρίση, τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας.

Το Ταμείο Ανάκαμψης, λοιπόν, αποτελεί ίσως την τελευταία ευκαιρία για την ελληνική οικονομία, για τη χώρα, ώστε να κλείσει αυτή την ψαλίδα σε αυτούς τους κρίσιμους τομείς.

Έχουμε, λοιπόν, σημαντικές προκλήσεις μπροστά μας, αλλά και την αποφασιστικότητα και το σχέδιο για να πετύχουμε.

Επιτρέψτε μου, κύριε Υπουργέ, να κλείσω την τοποθέτησή μου με μία ειδικότερη παραίνεση. Πρόκειται για μία διόρθωση στο πρόγραμμα ενίσχυσης των γυμναστηρίων, ενός κλάδου που επλήγη στον ύψιστο βαθμό, στο μεγαλύτερο βαθμό από τα περιοριστικά μέτρα. Στο στοχευμένο αυτό πρόγραμμα, για συστημικούς και μόνο λόγους, δεν περιλαμβάνονται εκατόν πενήντα περίπου ιδιοκτήτες γυμναστηρίων, που είχαν αλλάξει ΚΑΔ το προηγούμενο διάστημα προκειμένου να ενταχθούν σε κάποια άλλα προγράμματα. Αυτό έχει, βέβαια, ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να υπαχθούν στη συγκεκριμένη ενίσχυση, που είναι πάρα πολύ σημαντική μετά από όλη αυτή την περίοδο.

Παρακαλώ, συνεπώς, να δείτε με τη δέουσα ευρύτητα και κατανόηση το σχετικό αίτημά τους, το οποίο για λόγους οικονομίας καταθέτω στα Πρακτικά.

Σας ευχαριστώ θερμά.

Konstant3