Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: Για το ζήτημα της υψηλής γέφυρας Σερβίων στην Π.Ε. Κοζάνης
και τα προβλήματα που δημιουργούνται από το κλείσιμό της λόγω σοβαρών ζημιών
Η δεύτερη μεγαλύτερη γέφυρα της χώρας, στα Σέρβια της Π.Ε. Κοζάνης, πάνω από την τεχνητή λίμνη Πολυφύτου, έκλεισε με εισαγγελική εντολή αφού παρουσίασε σοβαρές ζημιές. Η συγκεκριμένη γέφυρα αποτελεί τμήμα του οδικού δικτύου που συνδέει την περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας με την περιφέρεια Θεσσαλίας.
Η εξέλιξη αυτή ήταν προδιαγεγραμμένη αφού από την κατασκευή της (1972-1976) δεν είχαν γίνει ποτέ εργασίες συντήρησης αλλά και ουσιαστική επιθεώρηση. Χαρακτηριστικό επίσης για το "ενδιαφέρον " του κράτους είναι ότι αγνοούνταν έως το 2022 τα σχέδια και οι μελέτες κατασκευής της γέφυρας χωρίς τα οποία δεν μπορούσε να προχωρήσει μελέτη αποκατάστασης της φέρουσας ικανότητάς της, αφού από το 2012 υπήρξαν εμφανείς φθορές και το 2020 διαπιστώθηκαν σοβαρές ζημιές που έχριζαν άμεσης επισκευής σύμφωνα με προτάσεις επιστημόνων. Από τότε χάθηκε όμως πολύτιμος χρόνος με το πιγκ πογκ των ευθυνών μεταξύ Υπουργείου και Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, σε αντίθεση με τις fast-track διαδικασίες για πράσινες επενδύσεις και όχι μόνο, χάριν των κερδών των μονοπωλιακών ομίλων.
Με όλη αυτή την κατάσταση έχουν δίκιο να είναι ανάστατοι ιδιαίτερα οι κάτοικοι των δήμων Σερβίων, Βελβεντού και να αγωνιούν για το πως θα τα βγάλουν πέρα αφού στην ήδη επιβαρυμένη καθημερινότητά τους, εξαιτίας της εφαρμοζόμενης αντιλαϊκής πολιτικής, προστίθενται νέα προβλήματα μετακίνησης, διανύοντας μεγαλύτερες αποστάσεις από και προς την εργασία τους, στο σχολείο, για την κάλυψη των εφοδιαστικών αναγκών κλπ ενώ ακόμη πιο δύσκολη θα είναι η άμεση πρόσβαση σε Νοσοκομείο.
Επιπλέον να σημειωθεί ότι μεγάλη είναι η υποστελέχωση σε εξειδικευμένο επιστημονικό-τεχνικό προσωπικό (και όχι μόνο) στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Το αποτέλεσμα είναι να μη μπορεί να γίνεται ολοκληρωμένη επίβλεψη-συντήρηση του απαρχαιωμένου, στο μεγαλύτερο κομμάτι, οδικού Εθνικού δικτύου, 560 χλμ, όπου βρίσκονται δεκάδες γέφυρες, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους εργαζόμενους και την ασφάλεια των διερχόμενων οδηγών.
Οι ευθύνες είναι διαχρονικές όλων των κυβερνήσεων γιατί δεν είναι στις ιεραρχήσεις τους και στις προτεραιότητές τους οι ανάγκες των πολλών, όπως αποδείχθηκε με τραγικό τρόπο. Είναι η ίδια, η πολιτική της Ε.Ε., που στήριξαν και στηρίζουν όλα τα αστικά κόμματα και οι περιφερειακές αρχές.
Με βάση όλα τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί η κυβέρνησή ώστε άμεσα:
- Να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα, με ευθύνη του κράτους και της περιφέρειας για την ολοκληρωμένη συντήρηση - επισκευή της γέφυρας, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής μετακίνηση των κατοίκων της περιοχής και όχι μόνο, να ενισχυθούν τα μέτρα συντήρησης του συνόλου του οδικού δικτύου, να επισπευστούν όλες οι απαραίτητες εργασίες για να παραδοθούν άμεσα σε κυκλοφορία δρόμοι εγκαταλειμμένοι χρόνια,
-Να ελεγχθεί η γέφυρα Ρυμνίου ίδιας κατασκευής και χρόνων με τη γέφυρα Σερβίων,
-Να στηριχτούν οι αγρότες και οι επαγγελματίες που πλήττεται το εισόδημά τους
-Να μειωθεί το ωράριο των εργαζομένων στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα λόγω της αύξησης της χιλιομετρικής απόστασης χωρίς μείωση του μισθού τους. Μέτρα στήριξης για τους πληττόμενους κατοίκους,
-Να εξασφαλιστεί με ευθύνη του κράτους και της τοπικής διοίκησης η ασφαλής μετακίνηση των μαθητών προς τα σχολεία, χωρίς οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών τους,
-Να στελεχωθούν οι δομές Πρωτοβάθμιας Υγείας της περιοχής με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες καθώς και με μέσα επείγουσας διακομιδής, για την άμεση πρόσβαση όλων των κατοίκων σε δημόσιες δομές υγείας,
-Να στελεχωθούν όλες οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας με το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό για την επαρκή αναγκαία επίβλεψη-επιθεώρηση-συντήρηση του εθνικού οδικού δικτύου της Δυτικής Μακεδονίας και των αντίστοιχων τεχνικών-γεφυρών.
Οι Βουλευτές
Δελής Γιάννης
Στολτίδης Λεωνίδας