Η μετεγκατάσταση της Ακρινής είναι νόμος του Κράτους τον οποίο αρνούνται να εφαρμόσουν δυο διαδοχικές κυβερνήσεις, η σημερινή της ΝΔ και η προηγούμενη των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων ακολουθεί σύντομη παράθεση των βασικών σταθμών στην πολύπαθη αυτή υπόθεση.

ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

23.6. 2007 Η μετεγκατάσταση υιοθετείται για πρώτη φορά πολιτικά από τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Γιώργο Παπανδρέου, όταν περιοδεύοντας στην περιοχή συναντήθηκε στις εγκαταστάσεις του ΑΣΕΠΟΠ στο Βελβεντό με αντιπροσωπεία της Ακρινής.

4.10. 2009 Το ΠΑΣΟΚ κερδίζει τις εκλογές και οι 3 κυβερνητικοί βουλευτές (Αθανασιάδης, Βλατής, Κουκουλόπουλος) ξεκινάμε συντονισμένη προσπάθεια για την υλοποίηση της δέσμευσης του Πρωθυπουργού. Η μετεγκατάσταση εξαρχής είχε εμπόδια και δυσκολίες γιατί στο υπέδαφος της Ακρινής δεν υπήρχε λιγνίτης και κατά συνέπεια έπρεπε να νομοθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να ικανοποιείται ένα δίκαιο αίτημα χωρίς να συμπαρασύρει ανόμοιες περιπτώσεις. Οι έκτακτες συνθήκες που ακολούθησαν στη χώρα με την κρίση χρέους και το πρώτο μνημόνιο δυσκόλεψαν αφόρητα την προσπάθεια μας που παρόλα αυτά ολοκληρώθηκε.

31.3. 2011 Η μετεγκατάσταση Ακρινής και Αναργύρων γίνεται νόμος του Κράτους με δεκαετή  ορίζοντα ολοκλήρωσης και η δαπάνη επιμερίζεται ισομερώς στο Δημόσιο και τη ΔΕΗ (άρθρο 28 Ν. 3937/2011).

28.9. 2011 Συγκροτείται από τη ΔΕΗ η Επιτροπή που προβλέπεται στο ως άνω άρθρο 28.

9.12.2011 Πραγματοποιείται η πρώτη Συνεδρίαση της Επιτροπής η οποία μετά από επίπονη δουλειά, 20 και πλέον μηνών, ολοκληρώνει το σχέδιο μετεγκατάστασης που γίνεται αποδεκτό στις βασικές του αρχές από όλους τους εμπλεκόμενους.

16.9. 2013 Το σχέδιο υποβάλλεται στη Διοίκηση της ΔΕΗ που έχει την υποχρέωση από το νόμο να το επεξεργαστεί σε μορφή ΠΔ. Εκεί διαπιστώνονται συγκεκριμένα κενά και  προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν νομοθετικά.

11. 7. 2014 Στο νόμο 4273 για τη Μικρή ΔΕΗ επιλύονται τα πιο πάνω ουσιαστικά προβλήματα με τα άρθρα 13 (κυρίως) και 15.

30. 9. 2014 Η ΔΕΗ ενσωματώνει τις νέες ρυθμίσεις και υποβάλλει το σχέδιο ΠΔ στο ΥΠΕΚΑ. Η επεξεργασία από τις νομικές υπηρεσίες του Υπουργείου θέτει το ζήτημα πιθανού διαχωρισμού των δυο οικισμών με διαφοροποιημένες προβλέψεις στον επιμερισμό των δαπανών, δεδομένου ότι οι Ανάργυροι βρίσκονται στην περιοχή που επρόκειτο να εγκατασταθεί ο επενδυτής της Μικρής ΔΕΗ.

29.12.2014 Διαλύεται η Βουλή μετά την 3η άγονη ψηφοφορία εκλογής ΠτΔ.

25. 1. 2015 Οι εκλογές αναδεικνύουν κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και 4 κυβερνητικούς βουλευτές στην ΠΕ Κοζάνης.

28. 1. 2015 Στην παράδοση-παραλαβή του ΥΠΑΑΤ ενημερώνεται ο αρμόδιος υπουργός κ Λαφαζάνης για την εκκρεμότητα των μετεγκαταστάσεων που δεν υφίστατο πλέον, δεδομένης της δέσμευσης Τσίπρα για κατάργηση της Μικρής ΔΕΗ. Παρόλα αυτά το ΠΔ δεν υπογράφεται από τον ίδιο ούτε από τον διάδοχο του κ Σκουρλέτη χωρίς την παραμικρή αιτιολόγηση.

20. 9. 2015 Οι εκλογές αναδεικνύουν εκ νέου κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με 4 κυβερνητικούς βουλευτές στην ΠΕ Κοζάνης, όλοι του ΣΥΡΙΖΑ. Για δυο χρόνια περίπου δεν υπάρχει αξιομνημόνευτο γεγονός σχετικά με τη μετεγκατάσταση εκτός από τις λαϊκές συνελεύσεις στην Ακρινή.

10.6.2017 Η μεγάλη κατολίσθηση στο Ορυχείο Αμυνταίου αναγκάζει την κυβέρνηση να προχωρήσει στην αναγκαστική απαλλοτρίωση του οικισμού των Αναργύρων 4 μήνες αργότερα.

3. 11. 2017 Δημοσιεύεται ο νόμος 4495 όπου μαζί με την απαλλοτρίωση των Αναργύρων η κυβέρνηση νομοθετεί εκ νέου(!) την υποχρέωση της ΔΕΗ να υποβάλει σχέδιο ΠΔ για τη μετεγκατάσταση της Ακρινής μέχρι 30.4.18. Το εν λόγω ΠΔ αγνοείται έκτοτε χωρίς καμία επίσημη εξήγηση.

7. 7. 2019 Οι εκλογές αναδεικνύουν κυβέρνηση ΝΔ με 4 κυβερνητικούς βουλευτές στην ΠΕ Κοζάνης και μέχρι σήμερα στη συγκεκριμένη υπόθεση δεν υπάρχει καμία εξέλιξη. Πληροφορίες και φήμες για την Ακρινή ακούγονται πολλές, αλλά μέχρι σήμερα καμία επίσημη ενημέρωση δεν έχει δοθεί στους κατοίκους για την τύχη της μετεγκατάστασης.

ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

1. Η προκλητική αγνόηση των κατοίκων της Ακρινής από την κυβέρνηση της ΝΔ είναι συνέχεια του  πρωτοφανούς εμπαιγμού τους από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

2. Η συγκεκριμένη μετεγκατάσταση ήταν εξαρχής μια δύσκολη υπόθεση που απαιτούσε και απαιτεί ισχυρή πολιτική βούληση προκειμένου να ολοκληρωθεί. Είναι δηλαδή κατεξοχήν πολιτικό ζήτημα.

3. Οι ευθύνες των κυβερνητικών βουλευτών, πρώτα του ΣΥΡΙΖΑ και τώρα της ΝΔ, είναι τεράστιες δεδομένου ότι οι βουλευτές είναι, πριν από οτιδήποτε άλλο, οι πολιτικοί μας εκπρόσωποι στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

4. Η τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση εμπλέκεται στην υλοποίηση του έργου όπως έπραξε επιτυχώς μεταξύ 2011-13 στην εκπόνηση του σχεδίου μετεγκατάστασης. Στην ουσία του θέματος η μόνη συμβολή της είναι να ασκήσει πιέσεις υποβοηθώντας την προσπάθεια των βουλευτών.

5. Η 10ετής προθεσμία που ορίζει ο νόμος 3937/2011 δεν είναι αποκλειστική, αλλά ενδεικτική και κατά συνέπεια δεσμεύει τη διοίκηση, πόσο μάλλον που η ρύθμιση έγινε για λόγους δημόσιας ωφέλειας. Ακόμα και στην περίπτωση που ήταν αποκλειστική,  η παράταση της είναι εύλογη για λόγους ανωτέρας βίας λόγω της πανδημίας. Αυτό γίνεται στη Βουλή φυσικά και όχι στο δημοτικό ή/και περιφερειακό συμβούλιο.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Η υπόθεση της Ακρινής μας αφορά όλους γιατί σηματοδοτεί την ομαλή λειτουργία των θεσμών και τελικά την ποιότητα της δημοκρατίας μας και επιπρόσθετα για ένα ακόμα σοβαρό λόγο. Η βίαιη απολιγνιτοποίηση μεταξύ άλλων δε μπορεί να σημαίνει την απόδραση της πολιτείας από τις νομοθετημένες υποχρεώσεις της στην περιοχή. Από την τηλεθέρμανση που κινδυνεύει να μείνει στον αέρα μέχρι την αποκατάσταση εδαφών που εξελίσσεται σε εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ο κατάλογος είναι μακρύς και η Ακρινή είναι η κορυφή του παγόβουνου.

Οι προκλήσεις δεν μπορεί να μένουν αναπάντητες γιατί πρώτα από όλα αφορούν την αξιοπρέπεια μας και την πίστη μας στους δημοκρατικούς θεσμούς.

Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής τις επόμενες μέρες καταθέτει ερώτηση στη Βουλή για την Ακρινή και δηλώνουμε καθαρά ότι  στεκόμαστε δίπλα στους κατοίκους της όπως πράττουμε από την αρχή γιατί πολύ απλά δεν είμαστε όλοι ίδιοι.

koukoulopoulos 2