Τρίτη 18 Ιουνίου 2013

O γεννημένος και μεγαλωμένος στην Κοζάνη κορυφαίος Έλληνας Αρχιτέκτονας, Θανάσης Κυρατσούς

.

kiratsous18.7Μπορεί το νέο γήπεδο της Νέας Φιλαδέλφειας να έχει όπως όλα δείχνουν Ιταλική υπογραφή όμως καθοριστικό ρόλο στον σχεδιασμό αλλά και την κατασκευή του αναμένεται να παίξει ένας από τους κορυφαίους Έλληνες αρχιτέκτονες. Πρόκειται για τον Θανάση Κυρατσού που είναι ο προσωπικός αρχιτέκτονας του Δημήτρη Μελισσανίδη και σύμβουλος του από την αρχή της έρευνας του για την κατασκευή του γηπέδου στη Νέα Φιλαδέλφεια.

Λόγω της σχέσης του με την Ιταλία, αφού εκεί σπούδασε, άνοιξε, στην Ρώμη, το πρώτο του αρχιτεκτονικό γραφείο και επηρεάστηκε βαθιά στην επιστήμη του, είναι ο συνδετικός κρίκος του Μελισσανίδη με την αρχιτεκτονική ομάδα που κατασκεύασε το νέο γήπεδο της Γιούβε. Περισσότερα για τον Θανάση Κυρατσού μπορείτε να διαβάσετε στην συνέντευξη που αναδημοσιεύουμε από την εφημερίδα Ημερησία. Αναλυτικά η συνέντευξη:

“Η διαδρομή σας ειχε αφετηρία την Ιταλία. Πώς ήταν εκεί τα φοιτητικά σας χρόνια;

Με μια βαλίτσα στο χέρι! Tαξίδευα συνεχώς. Και ξέρετε τι διέγνωσα εκεί; Οτι η πραγματική αρχιτεκτονική δεν διαβάζεται ούτε στο πανεπιστήμιο ούτε στο γραφείο του σπιτιού, καθώς το βασικό της συστατικό είναι η οπτική κουλτούρα. Ολα τα φοιτητικά χρόνια τα πέρασα ταξιδεύοντας και μαθητεύοντας όχι τόσο στο πανεπιστήμιο όσο σε ιταλικά καταξιωμένα γραφεία στα οποία απασχολήθηκα από το δεύτερο κιόλας έτος. Μόλις τέλειωσα, άνοιξα το δικό μου γραφείο στη Ρώμη, όπου σε συνεργασία με έναν πολιτικό μηχανικό αρχίσαμε να ασχολούμαστε με οικιστικά συγκροτήματα και συντηρήσεις κτιρίων. Οταν τέλειωσα και το διδακτορικό, ασχολήθηκα πλέον με τις αποκαταστάσεις ιστορικών κτιρίων.

Φύγατε από την Ιταλία, μια χώρα που ανέκαθεν πρέσβευε το design, και επιστρέψατε στην Ελλάδα, που ήταν ουραγός στη βιομηχανία του design. Δεν ήταν παρακινδυνευμένο για την καριέρα σας;

Εδώ ισχύει αυτό που λένε ότι «κάποιος που φεύγει ξέρει τι αφήνει, αλλά δεν ξέρει τι θα βρει». Εγώ ήμουν από τους τυχερούς. Βέβαια, δεν γύρισα τυχαία· είχα εξασφαλισμένα κάποια projects υψηλού επιπέδου, και μάλιστα υψηλότερων των τότε δυνατοτήτων μου. Δεν σας κρύβω, όμως, ότι τότε δεν σκόπευα να μείνω μόνιμα στην Ελλάδα -ασχέτως που, δυστυχώς, δεν έγινε.

Δραστηριοποιείστε και στο εξωτερικό…
Δουλεύουμε πάρα πολύ καλά σε οικιστικό επίπεδο στο Λονδίνο με πελάτες κυρίως Ελληνες. Επίσης, στην Ιταλία, τη νότιο Γαλλία (στις Κάνες), ενώ κάποια έργα είναι σε εξέλιξη στη Φλόριντα και την Καλιφόρνια. Τελευταία αναλάβαμε και projects στην Ασία.

Πόσο πιστά υιοθετεί η Ελλάδα τις τάσεις που έρχονται από τις μητροπόλεις του κόσμου;
Καθόλου πιστά. Πρώτα απ’ όλα, υπάρχουν αντικειμενικοί παράγοντες που δεν επιτρέπουν την πιστότητα της μεταφοράς, όπως οι κλιματολογικές συνθήκες, η γεωγραφική μας θέση και κυρίως η ιδιοσυγκρασία μας. Ο Ελληνας έχει στην αντιγραφή κάποια όρια. Οσο κι αν θέλει να τα προστατεύσει, αργά ή γρήγορα θα βγούνε. Κι αν δεν βγούνε από μόνα τους, θα βοηθηθούν από κάποιες συγκυρίες οι οποίες θα τα εξωτερικεύσουν. Τουτέστιν, πρόκειται για μια μεταφορά η οποία φιλτράρεται μέχρι και στο 60% από την αρχική του γέννηση.

Η διάσημη αρχιτέκτονας Andree Putman είχε πει κάποτε ότι στις μέρες μας ο μινιμαλισμός έγινε καρικατούρα. Εσείς τι άποψη έχετε;
Συμφωνώ και επαυξάνω. Δυστυχώς, ο μινιμαλισμός σήμερα αποτελεί μια εύκολη συνταγή για επαγγελματίες που βρίσκουν πεδίο δράσης χωρίς να έχουν προσωπική αντίληψη πραγμάτων.

Τι προσβάλλει, λοιπόν, την αισθητική σας;
Η ασυνέπεια προς όλα, ο μιμητισμός, η κακοτεχνία και, κυρίως, το να βλέπω αρχιτεκτονήματα ή ακόμη και αντικείμενα τα οποία είναι αποκομμένα από ένα φιλοσοφικό υπόβαθρο -γιατί αυτό ακριβώς είναι η πεμπτουσία.

Οσον αφορά το προσωπικό σας γούστο, αν έχω καταλάβει σωστά, είστε υπέρμαχος του διαχρονικού ύφους που διέπεται από απέριττες και ελαφρώς αυστηρές γραμμές…
Ετσι ακριβώς. Αλλωστε το διαχρονικό είναι μια καταξιωμένη δύναμη που δεν άπτεται απλώς μιας θεώρησης πραγμάτων αλλά και ζητημάτων πρακτικής, σε αντίθεση με το σύγχρονο, το οποίο γίνεται αυτομάτως παροδικό. Σχετικά με τα υλικά, έχω αδυναμία στα παραδοσιακά, όπως τα καλοδιαλεγμένα ζεστά μάρμαρα, η πέτρα ή το ξύλο, το οποίο πρωτοστατεί στην όλη μου φιλοσοφία. Βέβαια, εξαρτάται από το στυλ. Πάντα υιοθετώ τα στοιχεία που με γοητεύουν από κάθε περίοδο, τόπο και κουλτούρα.

Ποια είναι τα δείγματα της δουλειάς σας που πιστεύετε ότι σας αντιπροσωπεύουν περισσότερο;
Σχετικά με την αποκατάσταση μνημείων χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Εκκλησία της Trinita dei Mondi, το Palazzo Madama και η βίλα Medici στη Ρώμη, το αμφιθέατρο Greco Romano στη Santa Maria Capua Vetere στην Καζέρτα και το Theatro Greco στις Συρακούσες της Σικελίας, ενώ όσον αφορά το οικιστικό στην Ελλάδα είναι το Μέγαρο Υπατία της οικογένειας Ρουτζούνη, η έπαυλη της οικογένειας Καρέλια, η οικία Λαιμού, το mansion house της οικογένειας Θεοδωρίκα και η θαλαμηγός Vera του Δημήτρη Μελισσανίδη.

Φαντάζομαι θα είναι συναρπαστικό να αναλαμβάνετε τη διαμόρφωση του εσωτερικού ιδιωτικών αεροσκαφών και mega yachts…
Πραγματικά, είναι δουλειές αληθινή πρόκληση, αλλά και απαιτητικές, με σημαντικές δεσμεύσεις. Απόλυτα γοητευτικό πάντως.

Η οικολογική συνείδηση έχει εισβάλει δυναμικά στους κόλπους του σύγχρονου design;
Σαφώς σε επίπεδο βιοκλιματικού κτιρίου εδραιώθηκε και εξακολουθεί να γίνεται ολοένα πιο επιτακτική, αλλά σε επίπεδο υλικών το πετυχαίνει τόσο όσο της το επιτρέπει η τεχνολογία. Ομως, όλο αυτό το κεφάλαιο δύσκολα ενσωματώνεται σε μια μελέτη, αφού μέχρι στιγμής η βιομηχανία δεν κατάφερε να δημιουργήσει οικολογικά αντικείμενα που να είναι μεν χαμηλού κόστους, αλλά παράλληλα να αποπνέουν μια υψηλή αισθητική.

Εκτός από το επάγγελμα που επιλέξατε να κάνετε, τι άλλο είναι η αρχιτεκτονική για εσάς;
Αρχιτεκτονική, για εμένα, σημαίνει αναγκαιότητα, δυνατότητα, αισθητική. Πέραν αυτών είναι η πιστή μου ερωμένη. Δεν με πρόδωσε ποτέ και από εκεί αντλώ τις περισσότερες χαρές στη ζωή μου.

Highlights
Γεννήθηκε στην Κοζάνη και σπούδασε κλασική αρχιτεκτονική στην Ιταλία.
Το 1985 ιδρύει το πρώτο του αρχιτεκτονικό γραφείο στη Ρώμη και συγχρόνως σπουδάζει industrial design και πολεοδομία, ενώ αργότερα εκπονεί με υποτροφία του ιταλικού Υπ. Εξωτερικών το διδακτορικό του στην αποκατάσταση μνημείων.
Το 1989 ξεκινά την καριέρα του στην Ελλάδα, ιδρύοντας με τη Μαρία Πατέρα την BRD (Building, Restoration, Decoration).
Το 1997 ιδρύει τη μελετητική και κατασκευαστική εταιρεία Blue Mountain.
Το 2001 συμπεριλαμβάνει στις δραστηριότητές του την Elkco Marine U.K., με αντικείμενο τον σχεδιασμό και την παρακολούθηση της ναυπήγησης μεγάλων θαλαμηγών και κρουαζιερόπλοιων. Μέσω αυτής του της δραστηριότητας γνώρισε και τον Δημήτρη Μελισσανίδη.

kozan.gr