Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013

Η εισήγηση του δημάρχου Σερβίων-Βελβεντού
στο έκτακτο δημοτικό συμβούλιο στις 17/9 με θέματα του Βελβεντού
.

 Βρισκόμαστε σήμερα εδώ, σ’ ένα έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο μετά από αίτημα της Κοινωνία των Πολιτών του Βελβεντού προκειμένου να συζητήσουμε θέματα που αφορούν το Βελβεντό.

 Η εισήγηση μου χωρίζεται σε δύο μέρη.

 Στο πρώτο μέρος θ’ απαντηθούν  εν συντομία τα ερωτήματα που τέθηκαν από την Κοινωνία των Πολιτών του Βελβεντού του μέσα από την επιστολή της και στο 2ο μέρος θα αναλυθούν τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν την Δ.Ε. Βελβεντού για τις χρήσεις των ετών 2011 και 2012.

 Τα οικονομικά αυτά στοιχεία αντλήθηκαν από την απογραφή 1-1-2011 και τον ισολογισμό έναρξης του Δήμου Σερβίων-Βελβεντού καθώς επίσης και από τους ισολογισμούς των ετών 2011 και 2012 του Δήμου Σερβίων – Βελβεντού.

  Έγινε προσπάθεια να υπάρξει μία αναλυτική εξωλογιστική επεξεργασία, μιας και το διπλογραφικό σύστημα ή ακόμα και η λειτουργία του Δήμου δεν επιτρέπει την χρέωση ανά Δημοτική ή Τοπική Κοινότητα. Πάντως και σ’ αυτήν την περίπτωση (της εξωλογιστικής δηλαδή επεξεργασίας) τα στοιχεία αντλήθηκαν από το διπλογραφικό σύστημα.

 Η παρούσα Δημοτική Αρχή με την ανάληψη των καθηκόντων της είχε ν’ αντιμετωπίσει τέσσερις βασικές προκλήσεις:

        Το υπέρογκο και δυσβάστακτο χρέος που ξεπερνούσε το 125% των τακτικών επιχορηγήσεων, που προέρχεται κυρίως από τον πρώην Δήμο Σερβίων και δευτερευόντως από τους πρώην Δήμους Βελβεντού και Καμβουνίων.

        Την συγκρότηση του νέου Δήμου Σερβίων – Βελβεντού που εκτός από τις αντικειμενικές δυσκολίες που προκύπτουν από την ενοποίηση τεσσάρων Δημοτικών Ενοτήτων, είχε ν’ αντιμετωπίσει και την σωρεία αρμοδιοτήτων που περιήλθαν στους Δήμους χωρίς τους αντίστοιχους πόρους και προσωπικό.

        Την τρομακτική μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων που έφθασαν για την διετία 2011-2012 το 50% και

        Βεβαίως την αρρυθμία στην λειτουργία του Δήμου από την μη φυσιολογική ένταξη του πρώην Δήμου Βελβεντού στο Δήμο Σερβίων-Βελβεντού και τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν από την τοπική κοινωνία.

Παράλληλα η δυσμενής οικονομική συγκυρία στην οποία περιδινίζεται τα τελευταία χρόνια η χώρα ήρθε να επιδεινώσει τα παραπάνω προβλήματα. Έπρεπε λοιπόν μέσα σ’ αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο να λειτουργήσουμε ως Δημοτική Αρχή και Δημοτικό Συμβούλιο, εξυγιαίνοντας τα οικονομικά του Δήμου, ολοκληρώνοντας την διοικητική και οργανωτική του ανασυγκρότηση, με συνεχή και αδιάλειπτη προσπάθεια να μην οξύνουμε τις σχέσεις με την κοινωνία του Βελβεντού, η οποία για δικούς της – σεβαστούς – λόγους δεν ήθελε να ενσωματωθεί στην λειτουργία του Δήμου.

Στο Βελβεντό λειτουργήσαμε κυρίως με τους θεσμικούς εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας (Τοπικό Συμβούλιο) οι οποίοι μπορεί μεν να μην  εκφράζουν μεγάλο ποσοστό της κοινωνίας, όμως είναι αυτοί που εκλέχτηκαν από τις εκλογές και η λειτουργία τους θεσμοθετείται από τον νόμο.

Παράλληλα έγινε προσπάθεια για συνεργασία με τους φορείς του Βελβεντού, άλλες φορές επιτυχημένη και εποικοδομητική, άλλες με τριβές και ένταση.

Δεν είμαστε ικανοποιημένοι με την εξέλιξη στο Βελβεντό. Μακάρι να υπήρξαν εκλεγμένοι εκπρόσωποι στο Δημοτικό αλλά και στο Τοπικό Συμβούλιο που να εκφράζουν την πλειοψηφία των πολιτών, ώστε και η συνεργασία να ήταν καλή αλλά και το αποτέλεσμα θετικότερο για την κοινωνία του Βελβεντού.

Παρ’ όλα αυτά καταβάλλαμε συνεχώς προσπάθεια ώστε να ικανοποιούνται οι βασικές ανάγκες των πολιτών (ύδρευση, αποχέτευση, καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμός, εξυπηρέτηση του πολίτη, Παιδικοί Σταθμοί κλπ). Γι’ αυτό το λόγο παρέμειναν και στο Βελβεντό αλλά και στις άλλες Δημοτικές Ενότητες αποκεντρωμένες υπηρεσίες, ώστε οι πολίτες να εξυπηρετούνται στον τόπο διαμονής.

Εδώ πρέπει να κάνουμε τις παρακάτω επισημάνσεις:

1.      Η λειτουργία του Δήμου είναι ενιαία και όλες οι Τοπικές ή Δημοτικές Κοινότητες αντιμετωπίζονται σε ισότιμη βάση. Όμως εκτός από τα μεγάλα έργα που προγραμματίζονται, μελετώνται και κατασκευάζονται με πόρους του ΕΣΠΑ, όλα τα μικρά έργα αλλά και η λειτουργία των υπηρεσιών, επηρεάζονται από τις άμεσες ανάγκες εξυπηρέτησης της κοινωνίας και των πολιτών. Για να γίνω πιο σαφής: Στο Βελβεντό π.χ., λόγω της κακής κατάστασης του δικτύου ύδρευσης είναι πολύ συχνές οι βλάβες στο δίκτυο αυτό σε σχέση με αυτό  των Σερβίων, ή αντίστοιχα οι βλάβες στο δίκτυο ύδρευσης του Μεταξά είναι πολύ περισσότερες ακόμα και από αυτές των Σερβίων. Επί των πραγμάτων λοιπόν ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να επεμβαίνει εκεί όπου υπάρχει ανάγκη άμεσης εξυπηρέτησης.

2.      Έγινε προσπάθεια προς το καλό όλων των τοπικών κοινωνιών να γίνει αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης μελέτης αλλά και κάθε χρηματοδοτικού προγράμματος (ΕΣΠΑ, ΕΑΠ, Μπαλτατζής κλπ) προκειμένου να κατασκευαστούν έργα σε όλη την επικράτεια του Δήμου.

Στο πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας κατασκευάστηκαν τα τελευταία χρόνια τα έργα των αναπλάσεων της Αγίας Κυριακής και του Καταφυγίου, μέσω του προγράμματος ΄΄Μπαλτατζής΄΄ και αυτές τις μέρες υπογράφουμε την σύμβαση της ανάπλασης του Παλαιογρατσάνου μέσω του προγράμματος LEADER. Παράλληλα κατασκευάστηκε το πρώτο έργο της τοποθέτησης των ηλεκτρονικών υδροληψιών στον ΤΟΕΒ Βελβεντού (το οποίο ήταν αρκετά ώριμο) και στη συνέχεια το δεύτερο έργο, της τοποθέτησης των υπολοίπων ηλεκτρονικών υδροληψιών στον ΤΟΕΒ Βελβεντού, μελετήθηκε, ωρίμασε από την παρούσα Δημοτική Αρχή και αυτές τις μέρες υπογράφουμε την σχετική σύμβαση. Εκτιμάται ότι το έργο θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο – Μάϊο του 2014.

Η συνεισφορά της Δημοτικής Αρχής στην κατασκευή του Υδροηλεκτρικού Εργοστασίου του ΤΟΕΒ Βελβεντού είναι καθοριστική, εξαίροντας παράλληλα τις προσπάθειες των Διοικητικών Συμβουλίων (του τωρινού και του προηγούμενου) για την ολοκλήρωση της επένδυσης αυτής.

Επίσης η συνεργασία του Δήμου με την Π.Ε. Κοζάνης και τον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη - που τυγχάνει να είναι και Βελβεντινός – είναι αρμονική με γνώμονα πάντα την εξυπηρέτηση των πολιτών και την προαγωγή του γενικότερου συμφέροντος. Είναι γνωστό ότι κατασκευάζεται από την Π.Ε. Κοζάνης το ΚΠΕ Βελβεντού, και ο Βιολογικός Καθαρισμός Βελβεντού ενώ έχει ενταχθεί και θα υλοποιηθεί από την Π.Ε. Κοζάνης και η ανάπλαση του Βελβεντού.

3.      Είναι αλήθεια ότι στο Βελβεντό δεν κάναμε αυτά που εμείς οι ίδιοι θα θέλαμε. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του Τοπικού Συμβουλίου, είναι προφανές ότι έλειπαν τα έμπειρα αυτοδιοικητικά στελέχη της τοπικής κοινωνίας που θα μπορούσαν να πλαισιώσουν τη Δημοτική Αρχή και έτσι να παραχθεί περισσότερο και καλύτερο έργο. Όμως αυτή ήταν επιλογή της τοπικής κοινωνίας και εμείς ως Δημοτική Αρχή, σεβόμαστε την επιλογή αυτή. Όπως είναι επίσης αλήθεια ότι έλειψε η συνεχής αλληλοενημέρωση, πληροφόρηση αλλά και αλληλεπίδραση της Δημοτικής Αρχής και την τοπικής κοινωνίας, Το αποτέλεσμα αδικεί και την Δημοτική Αρχή αλλά και την τοπική κοινωνία.

4.      Θέλω να τονίσω για άλλη μία φορά ότι η Δημοτική Αρχή αλλά και το σύνολο του σημερινού Δημοτικού Συμβουλίου, δεν έχει καμία ευθύνη για το γεγονός ότι ο Βελβεντός τελικά ενσωματώθηκε στο Δήμο Σερβίων-Βελβεντού. Θεωρούμε και εμείς ότι η κοινωνία του Βελβεντού έχει προσβληθεί βάναυσα με την υπαναχώρηση της τότε κυβέρνησης, που στην αρχή είχε κάνει τον Δήμο Βελβεντού ανεξάρτητο και στη συνέχεια τον ενέταξε στο Δήμο Σερβίων-Βελβεντού. Όμως οι ευθύνες βαρύνουν την πολιτική εξουσία και όχι το σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο. Και όπως έχω δηλώσει δημόσια – επανειλημμένα - εφ’ όσον υπάρξει σχετική απόφαση της κυβέρνησης για την δημιουργία Δήμου Βελβεντού, θα εισηγηθώ στο Δημοτικό Συμβούλιο να εκφράσουμε την σύμφωνη γνώμη μας σ΄ αυτό.

Όμως είναι αντιδεοντολογικό να ζητείται από το Δημοτικό Συμβούλιο η λήψη απόφασης για ΄΄διώξιμο΄΄ ουσιαστικά του πρώην Δήμου Βελβεντού και την δημιουργία νέου, γιατί στην περίπτωση αυτή θα δημιουργούνταν ένταση ανάμεσα στις δύο κοινωνίες, πράγμα έξω από την δική μας πολιτική φιλοσοφία. Τα Σέρβια, ο Βελβεντός αλλά και τα γύρω χωριά, συνυπήρξαν αρμονικά για αιώνες. Και μάλιστα στις δύσκολες ιστορικά στιγμές (Τουρκοκρατία, Γερμανική κατοχή) οι δύο κοινωνίες στήριξε η μία την άλλη με ποικίλους τρόπους. Δεν επιτρέπεται τώρα σε περίοδο ειρήνης και δημιουργίας να εκτεθούν οι σχέσεις των δύο κοινωνιών και όποιοι λειτουργούν στην κατεύθυνση αυτή, θα είναι υπόλογοι απέναντι στις δύο κοινωνίες αλλά και στις μελλοντικές γενιές.


 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

1. Απογραφή 1-1-2011 και ισολογισμός πρώην Δήμου Βελβεντού 1-1-2011

Πίνακας 1

Υποχρεώσεις:  

- Δάνεια 196.438,48

- Προμηθευτές 732.358,11

- Μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις 19.516

- Πιστωτές Διάφοροι 1.315.343,12

- Σύνολο Υποχρεώσεων 1.511.761,50

- Μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις 19.516

 

Διαθέσιμα – Καταθέσεις όψεως και προθεσμίας: 781.129,36

Ταμείο: 13,06

Σύνολο: 810.977,19

Δικαστικές εκκρεμότητες: Εταιρεία Ζεύς Συμβούλων Α.Ε. 44.482€ για το έργο Εκπαίδευση Προσωπικού Δήμου Βελβεντού.  

2. Στον πίνακα 2 δίνονται συγκριτικά στοιχεία δαπανών αλλά εσόδων για τις οικονομικές χρήσεις 2009, 2010, 2011 και 2012. Από την ανάλυση των πινάκων αυτού προκύπτουν τα παρακάτω συμπεράσματα:

α. Έσοδα από επιχορηγήσεις

Ú. Για τον πρώην Δήμο Βελβεντού:

 

2009

2010

Έσοδα από επιχορηγήσεις (Τακτική, ΣΑΤΑ, Σχολικές Επιτροπές κλπ.)

2.148.788

1.621.976

Συνολικά έσοδα

2.470.553

2.026.916

 

Ú. Για τον πρώην Δήμο Σερβίων:

2009

2010

4.036.714

2.761.933

 

Ú. Για τους δύο Δήμους Σέρβιων και Βελβεντού:

· Έσοδα από επιχορηγήσεις

2009

2010

6.185.502

6.959.801

 

 Ú. Για τον Δήμο Σερβίων-Βελβεντού:

2011

2012

5.677.618,20

4.795.350

 

Ú. Για την Δ.Ε. Βελβεντού του Δήμου Σερβίων – Βελβεντού:

2011 ® 5.677.618,2 X 0,7 X 0,20 = 794.866

2012 ® 4.795.350 Χ 0,7 Χ 0,20 = 671.349

Δηλαδή όπως προκύπτει από τον πίνακα αυτό ο Δήμος Σερβίων – Βελβεντού, δήμος σχεδόν διπλάσιος από τον πρώην Δήμο Σερβίων, χρηματοδοτείται με επιχορηγήσεις από την Κεντρική Κυβέρνηση με ποσό (4.736.350) λίγο μεγαλύτερο απ’ ότι ο πρώην Δήμος Σερβίων (4.036.714).

Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό πόσο έχουν μειωθεί οι επιχορηγήσεις από το Κράτος, πράγμα το οποίο δυσκολεύει αφάνταστα την λειτουργία του Δήμου.

· Έσοδα από ανταποδοτικά

Ύδρευση

 

2011

2012

Βεβαιωθέντα

53.001

89.033

Εισπραχθέντα

12.462

66.412

 

· Έσοδα από τέλη φωτισμού (διαφορά εσόδων – εξόδων)

2011

2012

127.473

132.726

 

β. Δαπάνες

Αξίζει ν’ αναφερθούν οι παρακάτω δαπάνες:

Κωδικός 60. Αμοιβές και έξοδα προσωπικού

Πρώην Δήμος Βελβεντού

2009

2010

511.589

500.415

 

 

Δήμος Σερβίων-Βελβεντού

2011

2012

2.636.063,22

2.015.962,53

 

Δ.Ε. Βελβεντού του Δήμου Σερβίων-Βελβεντού (20%)

2011

2012

527.212

403.192,5

 

 

Κωδικός 61. Αμοιβές και έξοδα τρίτων

Αφορά τις αμοιβές νομικών, τεχνικών, λογιστών, ελεύθερων επαγγελματιών, ορκωτών λογιστών και αμοιβές ΔΙΑΔΥΜΑ.

2011

2012

441.218,65 Χ 0,2 = 88.243

282.137,54 Χ 0,2= 56.427

 

Κωδικός 62. Αφορά μισθώματα κτιρίων, μηχανημάτων, μεταφορικών μέσων κλπ, ασφάλιστρα μηχανημάτων και οχημάτων κλπ.

Χρεώνονται μόνο τα ενοίκια των κτρίων του Βελβεντού γιατί οι άλλες δαπάνες έχουν χρεωθεί στην ΣΑΤΑ.

 

64. Διάφορα Έξοδα (Πίνακας 2)

Αφορά τις δαπάνες οδοιπορικών και αποζημίωσης μετακίνησης αιρετών και προβολής δραστηριοτήτων του Δήμου, τιμητικές διακρίσεις, αναμνηστικά δώρα δαπάνες δημοσίων σχέσεων, διοργανώσεις συνεδρίων, διαλέξεων κλπ.

Για την Δ.Ε. Βελβεντού δεν χρεώνονται δαπάνες στα διάφορα έξοδα. Αξίζει όμως να δει κανείς την εξέλιξη των δαπανών αυτών για τους πρώην Δήμους Σερβίων και Βελβεντού.

Δήμος Σερβίων

2009

2010

609.162 €

472.724 €

 

Δήμος Βελβεντού

2009

2010

239.288 €

454.749 €

 

Σύνολο των δύο Δήμων

2009

2010

848.450€

927.037 €

 

Δήμος Σερβίων-Βελβεντού

2011

2012

240.627 €

123.838 €

 

Σύνολο των τεσσάρων Δ.Ε.

2010

1.097.378 €

 

 

Δηλαδή ο Δήμος Σερβίων – Βελβεντού δαπάνησε το 2012, περίπου το 10% του συνόλου των δαπανών της κατηγορίας αυτής των τεσσάρων Δημοτικών Ενοτήτων του έτους 2010

 

66. Ανάλωση υλικών

Καύσιμα

Υπολογίστηκε το 10% του συνόλου των δαπανών

2011

2012

235.130 Χ 0,10=23.153  €

225.547 Χ 0,10 = 22.554 €

 

Υλικά

Υπολογίστηκαν στο 20% των συνολικών δαπανών

2011

2012

269.444 Χ 0,2

= 53.888€

 320.540 Χ 0,2  = 64.108 €

 

67. ΝΠΔΔ

 

2011

2012

123.129 €

 105.271€

 

 - Κοινωφελής

2011

2012

50.000 €

 55.000 €

 

 

 - Σχολική Επιτροπή Α΄θμιας Εκπαίδευσης

2011

2012

28.212  €

 33.580 €

 

- Σχολική Επιτροπή Β΄θμιας Εκπαίδευσης

2011

2012

120.000 Χ 0.23 = 27.600 €

120.00 Χ 0,25 =   30.000 €

 

 

Ú 43. ΣΑΤΑ 

2011

2012

624.352 Χ 0,2 = 124.870 €

955.551 Χ 0,2  = 191.110

 

Δεν υπολογίζεται η παρακράτηση 30% στα γενικά έξοδα, γιατί έχει ήδη μειωθεί το ποσό των λειτουργικών εξόδων.