christodoulou m e ΑντίγραφοΑγαπητοί συνδημότες,

για μια ακόμη φορά ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σερβίων μας έκλεισε το μικρόφωνο στην προσπάθεια να εισηγηθούμε ένα θέμα. Θέλω να σας ενημερώσω ότι η αντιδημοκρατική του συμπεριφορά είναι επαναλαμβανόμενη κάθε φορά που η άποψή μας  είναι διαφορετική.

Θα ήταν εποικοδομητικό να υπήρχε πολιτικό επιχείρημα και άποψη ενάντια στην δική μας άποψη. Επιπλέον, μετά από σχετική ερώτησή μου- μας είπε ότι δεν ήταν δυνατή η ζωντανή μετάδοση οπότε αποφάσισα να δημοσιεύσω την εισήγηση μας προκειμένου να έχετε την ενημέρωση που πρέπει για την θέση μας στο συγκεκριμένο θέμα.

Σαν δημοτικοί σύμβουλοι είμαστε εκπρόσωποι των πολιτών αυτού του Δήμου και μεταφέρουμε τα προβλήματα και τις ανάσες του κόσμου προκειμένου να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας. Ένα μείζον πρόβλημα όλου του Δήμου είναι η συγκοινωνιακή σύνδεση με της πόλης των Σερβίων με τα χωριά που μας ταλαιπωρεί πάρα πολύ καιρό.

Άμεσα επηρεαζόμενοι είναι όλοι οι τομείς καθώς οι κρίκοι της αλυσίδας της κοινωνικοποίησης, οικονομίας και υγείας συνδέονται με τον κρίκο της συγκοινωνίας

            Αναλυτικά θα αναφέρω:

  • πολλοί δεν μπορούνε να πάνε στις εργασίες τους με ορατό κίνδυνο να την χάσουν
  • υπάρχει πολύ μεγάλη δυσκολία με την μετάβαση στο κέντρο υγείας για τα εμβόλια και όχι μόνο
  • υπάρχουν παιδιά με ειδικές ανάγκες που δεν μπορούνε να μεταβούν στην Κοζάνη προκειμένου να πάνε στο ειδικό σχολείο με αποτέλεσμα την αναστάτωση σε ολόκληρο το οικογενειακό περιβάλλον
  • υπάρχει δυσχέρεια σε όλο τον πληθυσμό και κυρίως τους ηλικιωμένους που δεν μπορούν να πάνε στα Σέρβια για τα ψώνια , στην τράπεζα, στο γιατρό
  • η ανασφάλεια λόγω των συνθηκών ειδικά στους ηλικιωμένους είναι πάρα πολύ μεγάλη
  • ο εμπορικός κόσμος των Σερβίων χάνει πολύ σημαντικό μέρος των εσόδων του σε μία περίοδο πολύ δύσκολη οικονομικά και μετά από ένα παρατεταμένο κλείσιμο των καταστημάτων
  • Η έλλειψη συγκοινωνίας είναι ένας ακόμα ανασταλτικός παράγοντας για κάποιον που θα ήθελε να μείνει στο Δήμο αλλά και ένας λόγος για κάποιον για να φύγει από το Δήμο
  • τελευταίο άφησα το γεγονός ότι το έτος 2021, σε συνθήκες ιδιαίτερα δύσκολες και πρωτόγνωρες, είμαστε ο μοναδικός ίσως Δήμος που δεν έχει ενδιαφέρον για την συγκοινωνιακή σύνδεση του. Επομένως πως να μιλάμε για ανάπτυξη όταν δεν υπάρχει η συγκοινωνιακή σύνδεση.

           

            Όλα τα παραπάνω καθιστούν το ζήτημα της συγκοινωνίας μέγιστο θέμα.

           

            Σε προηγούμενο διάστημα, το αναφέραμε σε 2 δημοτικά συμβούλια, θεωρώντας ότι ως αντιπολίτευση και δημοτικοί σύμβουλοι έχουμε το καθήκον να μεταφέρουμε στην δημοτική αρχή το πρόβλημα. Όμως η δημοτική αρχή δεν έδειξε κανένα ενδιαφέρον και οι απαντήσεις στους δημότες ήταν ότι φταίνε όλοι οι άλλοι και την λύση δεν μπορούνε να την δώσουνε. Μάλιστα σε πρόσφατη ανάρτηση του Δημάρχου σε συγχωριανή μου, γράφοντας για το ζήτημα ανέφερε ότι για όλα φταίει η κεντρική κυβέρνηση που δεν επιτρέπει να εκτελούν δρομολόγια οι Δήμοι.

            Εμείς λοιπόν, φέροντας το βάρος της ευθύνης απέναντι στους συμπολίτες μας αποφασίσαμε να το προχωρήσουμε το θέμα μέχρι εκεί που μπορούμε. Δηλαδή να κάνουμε την δουλειά της δημοτικής αρχής προκειμένου να βρεθεί λύση. Και πρώτα από όλα επικοινωνήσαμε με όμορους Δήμους οι οποίοι μας ενημερώσανε ότι ακριβώς στο ίδιο πρόβλημα την λύση την βρήκανε  κάνοντας μία σύμβαση με την εταιρεία ΚΤΕΛ ΚΟΖΑΝΗΣ Α.Ε.  Ο λόγος που επικοινωνήσαμε με την συγκεκριμένη εταιρεία είναι ότι την δημόσια συγκοινωνία μόνο το ΚΤΕΛ μπορεί να αναλάβει και να κάνει στάσεις και να κόβει εισιτήρια ή αν υπήρχε δημοτική συγκοινωνία. Την λύση του προβλήματος δεν μπορούν να δώσουν τα τουριστικά λεωφορεία γιατί αυτά ναυλώνονται προκειμένου να μεταφέρουν κόσμο από ένα μέρος σε ένα άλλο χωρίς να μπορούν να κάνουν στάσεις και να κόβουν εισιτήρια. Επομένως δεν είναι ούτε παράνομο, ούτε υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός όπως διατείνεται ο Δήμαρχος.  Δεν υπάρχει  η οικονομική δυνατότητα του κόσμου για να χρησιμοποιήσει άλλα μέσα μεταφοράς π.χ ταξί. Στην συνέχεια βρήκαμε από την διαύγεια κάποιες συμβάσεις για να δούμε και με ποιο τρόπο ορίζονται, αν και είμαστε σίγουροι ότι και οι δικές μας υπηρεσίες μπορούν να το διεκπεραιώσουν στο έπακρο αλλά πρέπει να έχουν την πολιτική εντολή .   Κάναμε ένα υπολογισμό για το ποσό χρησιμοποιώντας την προσφορά που δόθηκαν σε όμορους δήμους. Αν η δημοτική αρχή πετύχαινε καλύτερη τιμή θα είναι ακόμα καλύτερα βεβαίως. 

Θεωρώ ότι με τα παραπάνω έχουμε καταρρίψει όλες τις δικαιολογίες του Δημάρχου τις οποίες χρησιμοποίησε γιατί δεν ήξερε ή δεν ήθελε . Και στις δύο περιπτώσεις πάντως δεν εξυπηρέτησε τους πολίτες.

           

            Στην σημερινή συνεδρίαση, η δημοτική αρχή έφερε σαν θέμα την ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας.  Θα ξεκινήσω κάνοντας ένα ρητορικό ερώτημα, θέλουμε δημοτική συγκοινωνία και μάλιστα δωρεάν ? Προφανώς ΝΑΙ. Μετά όμως από αυτή την απάντηση πρέπει να σκεφτούμε την υλοποίηση οπότε και πρέπει να σχολιάσω την τεχνική έκθεση, (την οποία πήραμε στα χέρια μας μόλις σήμερα το πρωί).

            Εδώ έχω τις εξής παρατηρήσεις: 

  • αναφέρει η τεχνική έκθεση ότι η σχεδιαζόμενη διαδρομή εξυπηρετεί εργαζόμενους και μαθητές, ηλικιωμένους κλπ. Πόσοι εργαζόμενοι και μαθητές ξεκινάνε δουλειά στις 10:30 γιατί σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα κάποιος από τα Καμβούνια που θέλει να φτάσει στην δουλειά του, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα βρίσκεται στα Σέρβια στις 10:30.
  • πάμε στις διαδρομές που αναφέρονται στην τεχνική έκθεση. Φοβάμαι ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα διότι αναφέρει ότι η μέση ταχύτητα του λεωφορείου είναι 80χμ/ώρα. Σκεφτείτε με την λογική και πέστε μου πως μπορεί να γίνει η διαδρομή Βαθύλακκος-Λεύκαρα με 80χλμ/ώρα ή στα Καμβούνια που είναι όλο στροφές? Άρα νομίζω ότι όλοι καταλαβαίνουμε ότι το χρονοδιάγραμμα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
  • Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση έχει υπολογιστεί ότι θα διανύονται το χρόνο 62577χλμ που σε χρήμα μεταφράζεται σε 157684,04 ευρώ- αυτό το νούμερο θέλω να το κρατήσουμε στο μυαλό μας! ( Για τα αντίστοιχα χιλιόμετρα τα ΚΤΕΛ δήλωσαν ότι το κόστος είναι 1,05 ευρω/χλμ άρα κάνοντας τον υπολογισμό είναι λιγότερο απο 70000!!!).
  • Η τεχνική έκθεση αναφέρει ότι η δημοτική αρχή ενημέρωσε ότι το έργο θα εκτελείται με όχημα του Δήμου το οποίο είναι από το 2004 . Έχει γίνει κάποιος έλεγχος για το αν τηρεί τις προδιαγραφές?
  • Η τεχνική έκθεση κλείνει λέγοντας επί λέξει:Έχει παρατηρηθεί ότι επειδή οι Δήμοι δεν έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν υψηλό κόστος λειτουργίας της γραμμής προτιμούν οικονομικές λύσεις λειτουργίας, κατά τις οποίες οι διαδρομές γίνονται ανά μία ώρα και μόνο ανά περιορισμένο χρονικό διάστημα. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι δεν εξυπηρετούν την πλειονότητα των απαιτήσεων του επιβατικού κοινού και καταλήγουν να εξυπηρετούν τις λιγότερες κατηγορίες πολιτών και για περιστασιακές μετακινήσεις, με αποτέλεσμα τελικά να υπολειτουργούν. Στην περίπτωση των δύο δρομολογίων ανάλογα με την αύξηση ή μύωση της κίνησης των δημοτών στα Δρομολόγια 1-2 θα προχωρήσουμε σε αλλαγές αύξησης λεωφορείων και οδηγών με νέα μελέτη.

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η πρόταση που διαφαίνεται προς εφαρμογή των δύο γραμμών εξαρτάται άμεσα από τις οικονομικές δυνατότητες του Δήμου.

Άρα το ερώτημα είναι ποιες είναι οι οικονομικές δυνατότητες του Δήμου, διότι αυτό που έχουμε στα χέρια μας είναι μια τεχνική έκθεση και όχι οικονομοτεχνική μελέτη. Αναφέρει η τεχνική έκθεση ότι η  χρηματοδότηση θα γίνει από διαφημίσεις , ιδίους πόρους και αν βρεθούν χρηματοδοτήσεις. Άρα τι καλούμαστε να ψηφίσουμε???

Επομένως, πάντα με την λογική και γνώμονα το κοινωνικό πρόσωπο του Δήμου, προτείνουμε να γίνει οικονομοτεχνική μελέτη- όχι έκθεση- προκειμένου να διασαφηνιστεί κατά πόσο μπορούν να γίνουν λειτουργικά δρομολόγια- γιατί ίσως και σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ προκειμένου να έρθουν επικουρικά τα δημοτικά δρομολόγια. Εδώ να επισημάνω ότι τα χρήματα που διαχειρίζεται η δημοτική αρχή είναι κρατικές χρηματοδοτήσεις και χρήματα των δημοτών άρα δεν πρέπει να τα “πετάμε”- το σημειώνω γιατί η έκθεση αναφέρει ότι είναι οικονομικά ασύμφορο το όλο επιχείρημα. Θα αναφέρω και παραδείγματα όπως η δημοτική συγκοινωνία της Κοζάνης και της ΔΕΗ που λόγω του ασύμφορου κόστους σταμάτησαν

            Όμως , όποιος πραγματικά νοιάζεται για τον κόσμο του Δήμου θα είχε λύσει ήδη το πρόβλημα μερικώς. Το κόστος για τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ είναι 1,05Ε / χλμ. Άρα αν κάνετε την αντιστοίχιση που σας είπα με βάση το παραπάνω πρόγραμμα χρειάζονται λίγο λιγότερα από 70000 το χρόνο αντί τα 156000 που προκύπτουν από την τεχνική έκθεση της δημοτικής αρχής.

Επομένως για δύο μήνες δρομολογίων όπως ήταν προ-κορωνοϊού σε πενθήμερη βάση και με ορθές διαδρομές χρειαζόμαστε περίπου 12000 Ε αντί των 26000 που θα χρειαζόμασταν στην αντίστοιχη.

            Απαντώ στην μομφή του Δημάρχου αν είμαι εκπρόσωπος του ΚΤΕΛ ότι είμαι εκπρόσωπος των πολιτών αυτού του Δήμου και πραγματικά πρέπει να βρεθεί λύση.

            Εμείς λοιπόν στη ΣΤΑΣΗ ΣΕΡΒΙΩΝ θέλαμε να προτείνουμε μία οικονομοτεχνική μελέτη που να προσδιορίζει την δυνατότητα υλοποίησης της δημοτικής συγκοινωνίας και μέχρι να τελειώσει το ζήτημα αυτό – γιατί είναι χρονοβόρες οι διαδικασίες- να γίνει σύναψη σύμβασης με το ΚΤΕΛ για να εξυπηρετηθεί ο κόσμος των Σερβίων.

            Εμείς στην ΣΤΑΣΗ ΣΕΡΒΙΩΝ θεωρούμε ότι η επίλυση του θέματος αυτού είναι το σωστό και το δίκαιο γιατί επηρεάζεται το σύνολο του πληθυσμού άμεσα και έμμεσα. Μέχρι στιγμής έχουμε δείξει την θέληση για να βοηθήσουμε το Δήμο, ψηφίζοντας το 90% επί του συνόλου των αποφάσεων και έτσι θα συνεχίσουμε να πράττουμε με ευθύνη απέναντι στους δημότες.

           

            Με τιμή

Μαίρη Ελευθερία Χριστοδούλου

Δημοτική Σύμβουλος ΣΤΑΣΗΣ ΣΕΡΒΙΩΝ

christodoulou m e