Έκθεση δράσης του σχολικού συμβούλου Β΄ Περιφέρειας ΔΕ Κοζάνης: Δεκ. 2014 – Ιαν. 2015

Σkal-1.15 4_1την παρούσα έκθεση προστίθεται και ο Δεκέμβριος του 2014, διότι ανέλαβα καθήκοντα σχολικού συμβούλου λίγες μέρες πριν εκπνεύσει. Οι υπερσύνδεσμοι αντιστοιχούν στο ενεστός υπηρεσιακό ιστολόγιο και σε έτερους ιστοχώρους προς διευκόλυνσιν του αναγνώστη.

Δεκέμβριος 2014

Γνωστοποίησα τηλεφωνικά στους Διευθυντές, Διευθύντριες και Προϊσταμένη –μέσω αυτών και στους διδάσκοντες- των Σχολείων της Β΄ περιφέρειας την ανάληψη των καθηκόντων μου ως σχολικός σύμβουλος (στο εξής ΣΣ). Ευχήθηκα καλές γιορτές και συνεργασία.

Εργασία γραφείου. Πρωτοκόλλησα[1] τα ήδη ευρισκόμενα πέντε εβδομαδιαία ωρολόγια προγράμματα Σχολείων και μελέτησα αδρώς το αρχείο.

Ενήργησα για την απόκτηση ηλεκτρονικού λογαριασμού της ειρημένης περιφέρειας, υπόθεση που τελεσφόρησε με την άπλετη αρωγή των υπευθύνων του Τμήματος Πληροφορικής της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας (στο εξής ΠΔΕ): η ηλεκτρονική διεύθυνση του αναφερόμενου ΣΣ είναι η Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.. Στον ίδιο λογαριασμό δημιούργησα το ιστολόγιο «Σχολικός Σύμβουλος Β΄ Περιφέρειας ΔΕ Κοζάνης» με υπότιτλό του το λεκτικό σύνολο «για την Παιδεία, τον Πολιτισμό, τη Φύση και τη Ζωή». Ακόμη μία (υπό κατασκευήν) σχετική ιστοσελίδα.[2]

Καθώς το γραφείο της Β΄ περιφέρειας ΔΕ Κοζάνης δεν διαθέτει ηλεκτρονικό υπολογιστή, κόμιζα τον προσωπικό μου.

kal-1.15 4_2Επισκέψεις. Την 23η Δεκεμβρίου επισκέφτηκα έπειτα από πρόσκληση του Διευθυντή του το ΔΣ Λιβαδερού. Παρακολούθησα διαθεματική παράστασητων μαθητών και μίλησα στους γονείς και κηδεμόνες για θέματα Παιδείας και Πολιτισμού. Επιπλέον με τους δασκάλους και με την τοπική αιρετή διοικητική εξουσία.

Κίνηση αλληλογραφίας: 6 έγγραφα, όλα εισερχόμενα (45/22.12.2014 -50/24.12.2014)

Ιανουάριος 2015

Επισκέψεις. Πραγματοποίησα 10 επισκέψεις σε Σχολεία της Β΄ περιφέρειας  (Κοζάνη, Λιβαδερό, Πετρανά).[3] Κατά τη διάρκειά τους έλαβαν χώραν συναντήσεις με τους Διευθυντές και Διευθύντριες των Σχολείων για τη λειτουργία των μονάδων, με εκπαιδευτικούς για θέματα της Παιδείας και Πολιτισμού και με γονείς για τις μεθόδους και την καθημερινή διδασκαλία. Τα θέματα του διαλόγου ήταν:

Επαγγελματικά: αξιολόγηση δασκάλων, σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών, σχέσεις με τους Διευθυντές, άποψη δασκάλων για τον ΣΣ, οικονομία.

Διδασκαλικά: χρήση και περιεχόμενο των βιβλίων, τρόποι διδασκαλίας, ο χώρος και χρόνος. Σκοπός και στόχοι της διδασκαλίας. Προσαρμοστικότητα μαθητών. Δάσκαλοι και τάξη. Μαθητές εν μέσω μαθητών. Γονείς και δάσκαλοι.

Πολιτισμικά: είδη προσφοράς στον πολιτισμό. Σχολικές δραστηριότητες κι επέκτασή τους στην κοινωνία.

Την 30ή Ιανουαρίου επισκέφτηκα τον Ι. Ν. Αγίου Αθανασίου Κοζάνης όπου εκκλησιαζόταν το 13ο Δημοτικό Σχολείο.

Επαφές. Η επικοινωνία με διδάσκοντες και γονείς πραγματοποιούταν ηλεκτρονικώς μέσω εγγράφων και σημειωμάτων κι αναλογικώς δια τηλεφώνου. Επιπλέον, κατά πρόσωπον εντός ή εκτός των Σχολείων -για λόγους συντομίας δεν αναφέρονται ούτε αριθμητικά ούτε και κατά τόπον, παρ’ όλο που έχουν σημειωθεί.

Θεματικά συναφείς ήταν οι επαφές μου (εν συνόλω 23) με στελέχη της εκπαίδευσης όπως η Διευθύντρια ΠΔΕ, ο Προϊστάμενος του Τμήματος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ο ΣΣ 14ης περιφέρειας Ειδικής Αγωγής και έτεροι ΣΣ γενικής αγωγής.

Επισκέφτηκα 9 φορές το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών Κοζάνης (ΚΕΔΔΥ) προς ανταλλαγή απόψεων και λύσιν προκυπτόντων ζητημάτων. Δύο δε φορές εργαστήκαμε εκτός γραφείου για ζητήματα σχολικής προσαρμογής.

Με τον αντιδήμαρχο ΔΕ Καμβουνίων μιλήσαμε για θέματα Παιδείας.

Προσκεκλημένη ψυχολόγος της ΜΚΟ «Το Χαμόγελο του Παιδιού» μίλησε την 1η Ιανουαρίου σε μαθητές και γονείς των Πετρανών για σχολικούς εκφοβισμούς. Παρακολούθησα αμφότερα και παρενέβην στο διάλογο.

Για παρόμοια ζητήματα συναντήθηκα τρις με την υπεύθυνη Εκπαίδευσης Σχολής Γονέων Ν. Κοζάνης του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης(ΙΝΕΔΙΒΙΜ) για κοινή δράση, αφού τουλάχιστον ένα από εκπαιδευτικά προγράμματα της ειρημένης Σχολής αφορά στη «συνεργασία εκπαιδευτικών-οικογένειας».[4] Ως εμπλεκόμενη ενεργά με τα άνω θέματα, αφού ανέλαβε τις σχολικές μονάδες της Β΄ περιφέρειας, συναντήθηκα και με τη διδασκάλισσα της Περιφερειακής Ομάδας Δράσεων Πρόληψης (ΠΟΔΠ) νομού Κοζάνης.

Τέλος συνομίλησα δις με τον πρόεδρο της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης για ζητήματα Παιδείας και,  ιδίως, Πολιτισμού, για κοινές δράσεις, στις οποίες πρόσφορο είναι να εμπλακούν διδάσκαλοι και μαθητές.

Διδασκαλίες. Πραγματοποίησα 5 διδασκαλίες (για την ακρίβεια 3 συνδιδασκαλίες και δύο διδασκαλίες) σε Β΄ και Γ΄ τάξεις. Στο μάθημα της μέρας κι όχι επιλεγόμενο. Δεν ήταν εξεζητημένες, για πραγματιστικούς και ιδεολογικούς λόγους. Άρχισαν και τελείωσαν στον καθορισμένο σχολικό χρόνο. Έγιναν για να ανιχνευθούν ενδιαφέροντα και τάσεις των μαθητών. Για τη μετουσίωση του κειμενικού κι εικονιστικού λόγου σε βιωματική πράξη. Για τη χαρά της ανακάλυψης. Για το άπλωμα της φαντασίας. Για την τέρψη που φέρνει η δημιουργία. Για τον καθορισμό των αναγκαίων όρων και των ανύπαρκτων ορίων του διαλόγου. Για τον αυτοπροσδιορισμό κι ετεροπροσδιορισμό μαθητών και δασκάλου.

Συγκεκριμένα στα εξής μαθήματα:

Κίνηση αλληλογραφίας: 39 έγγραφα, ήτοι 30 εισερχόμενα κι 9 εξερχόμενα (1/09.01.15 -39/30.01.15). Ορισμένα από τα πρώτα προερχόταν από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, το οποίο μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου άλλαξε τον λογότυπό του προσθέτοντας -και προτάσσοντας- τον Πολιτισμό: «Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων».[5] Έτερα περιείχαν ωρολόγια προγράμματα Σχολείων της Β΄ Περιφέρειας.

Ανάμεσα στα θέματα των εξερχομένων εγγράφων ήταν:

α) ο χαιρετισμός και η διακρίβωση στοιχείων Σχολικών Μονάδων

β) η διάθεση προσφοράς στο μάθημα της Ευέλικτης Ζώνης, σχετικό με την Ιστορία των Σχολείων

γ) η αίτηση για αποστολή ωρολογίων προγραμμάτων

δ) η αντικατάσταση της σφραγίδας της Β΄ Περιφέρειας με τον ορθό λογότυπο, καθώς η σημαντικότητα των συμβόλων δεν είναι καθόλου ασήμαντη και

ε) η αίτηση λήψης Η/Υ για το γραφείο της Β΄ περιφέρειας, διότι ακόμη προσκομίζω τον (φορητό) προσωπικό μου.

Δυνητικό πρόγραμμα Φεβρουαρίου. Συνέχιση και πύκνωση των ανωτέρω δράσεων κι επαφών και περαιτέρω επέκταση, ως προς τα πρόσωπα και τη θεματική. Συνεργασία με τον υπεύθυνο επικοινωνίας και συντονισμού δράσεων σχετικά με την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο της ΠΔΕ και με την υπεύθυνη συντονισμού για το Κοινωνικό Σχολείο ΠΕ Κοζάνης. Συλλογή και θεώρηση όλων των ωρολογίων προγραμμάτων. Επισκέψεις στα υπόλοιπα Σχολεία της υπαίθρου για διδασκαλίες μου στις τάξεις. Απόκτηση Η/Υ.


[1] 2ο πρωτόκολλο αλληλογραφίας σχολικού συμβούλου 2ης εκπ/κής περιφέρειας Κοζάνης, 91/24.09.1998 -, α.π. 45/22.12.2014 -50/24.12.2014

[2]  http://sspe2.pde.sch.gr

[3] 10ο Κοζάνης 09.01.15. 13ο Κοζάνης 14.01.15. 17ο Κοζάνης 15.01.15, 16.01.15, 22.01.15, 27.01.15, 28.01.15 και 29.01.15. Λιβαδερό 22.01.15. Πετρανά 12.01.15

[4] Σχολές Γονέων, http://www.inedivim.gr/index.php/2012-09-20-08-04-51

[5] Στο ιστολόγιο της Β΄ περιφέρειας Δε Κοζάνης ο υπότιτλος «για την Παιδεία, τον Πολιτισμό, τη Φύση και τη Ζωή» υπήρχε ήδη από πέρυσι

 

Θανάσης Καλλιανιώτης

BAΠαιδαγωγικής Λάρισας

BA, MA, PhDΝεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας ΑΠΘ