www.mikrovalto.gr

Τυχαία φωτογραφία

Αναζήτηση


Με αφορμή την ανακοίνωση της Περιφέρειας Δ.Μ. Εκτύπωση
Τρίτη, 16 Φεβρουάριος 2010 20:37

 

Ο ΚΑΘΕΤΟΣ ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ  ΚΟΖΑΝΗ – ΛΑΡΙΣΑ

Με αφορμή μια ανακοίνωση

Από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας  εκδόθηκε δελτίο τύπου 09/02/2010, με αφορμή δημοσιεύματα, με θέμα ": Η αλήθεια για τον οδικό άξονα Κοζάνης – Λάρισας".

Πράγματι αυτή είναι η αλήθεια όπως ακριβώς περιγράφεται στην ανακοίνωση της Περιφέρειας. Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας άρχισε να κατασκευάζεται τη δεκαετία του 70΄. Μετά από 40 περίπου χρόνια, μετά από τρία Περιφερειακά Προγράμματα στη Δυτική Μακεδονία τα οποία είχαν σε προτεραιότητα την ολοκλήρωση του κάθετου άξονα Κόμβος Κοίλων –Κόμβος Καρυδίτσας – κόμβος Αιανής – γέφυρα Ρυμνίου - Τριγωνικό – όρια νομού Λάρισας και αφού δαπανήθηκαν για τον συγκεκριμένο δρόμο, δεκάδες εκατομμύρια, κεφάλαια  απαραίτητα για την ανάπτυξη της Περιφέρειας, φτάσαμε στο 2010 και είμαστε στο σημείο 0.

Από το σύνολο του οδικού άξονα έγιναν σε διάστημα 40 χρόνων !!! κάποια έργα στα τμήματα Κοζάνη – Κήπος - Ρύμνιο – Τριγωνικό, τα οποία όμως σύμφωνα με όσα προκύπτουν από την ανακοίνωση της Περιφέρειας είναι ως μη γενόμενα αφού άλλαξαν οι προδιαγραφές σύμφωνα με τις οποίες ξεκίνησε ο δρόμος. Από 11-13 μ. πλάτος δρόμου που προβλέπονταν στην αρχική μελέτη το 2009 έγινε πολιτική επιλογή «ο οδικός άξονας να έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου με διαχωριστικό στηθαίο στη μέση, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα καθοδήγησης και έρεισμα συνολικού πλάτους 19 μέτρων». Φαίνεται  καλό από πρώτη άποψη, αλλά μάλλον είναι ένας εύσχημος τρόπος για να παραπέμψει στις καλένδες την κατασκευή του δρόμου .

Αυτό σημαίνει, εκτός των άλλων, για τα τμήματα που ήδη κατασκευάσθηκαν, διαπλάτυνση , νέες απαλλοτριώσεις, νέα τεχνικά έργα και ίσως κατεδάφιση κάποιων από αυτά (π.χ. γέφυρες) που ήδη κατασκευάσθηκαν , κανονικά  και νέα γέφυρα στο Ρύμνιο κ.λ.π. και συνεπώς εκτόξευση του κόστους κατασκευής σε αστρονομικά ποσά.

Δεν είναι αντιφατικό, το ελληνικό δημόσιο που δεν κατάφερε να ολοκληρώσει έναν συμβατικό δρόμο σε 40 χρόνια όταν οι οικονομικές συνθήκες ήταν ευνοϊκές, να σχεδιάζει από την αρχή την  κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου με πολλαπλάσιο κόστος και με αβέβαιη χρηματοδότηση στις σημερινές οικονομικά δύσκολες συνθήκες ; Δηλαδή αρχίζει κάποιος να κτίζει  ένα σπίτι 100 μ2 και επειδή δεν μπορεί να το τελειώσει μετά από πολλά χρόνια ξεκινά την έκδοση νέας άδειας προκειμένου  να κτίσει στο ίδιο οικόπεδο και με χειρότερα τα οικονομικά του, σπίτι  300 μ2.

Στην ανακοίνωση της Περιφέρειας γίνεται καταγραφή των τμημάτων για τα οποία γίνονται μελέτες, είτε από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας  είτε από το Υπουργείο Υποδομών.

Ξεχωρίζουμε:

Το τμήμα «κόμβος Καρυδίτσας – κόμβος Αεροδρομίου Κοζάνης» βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών , λόγω προσφυγής μελετητικών γραφείων κατά της αξιολόγησης στο Συμβούλιο Επικρατείας (ΣτΕ).

Το υπόλοιπο τμήμα του Περιφερειακού Κοζάνης χρήζει προμελέτης, ώστε να ετοιμαστεί ο φάκελος του έργου και να προκηρυχθεί η οριστική μελέτη.

Έχουν προκηρυχθεί, με διαγωνισμό και βρίσκεται σε εξέλιξη η μελέτη όρια νομού Λάρισας και Κοζάνης – Τριγωνικό, ενώ ετοιμάζεται η προκήρυξη για τη μελέτη του τμήματος Τριγωνικό – Ρύμνιο.

Δεδομένα και ερωτήματα:

Σε εξέλιξη βρίσκονται μόνο μελέτες και όχι για το σύνολο  του δρόμου.
  1. Με ποια κριτήρια έγινε αναθεώρηση των προδιαγραφών του δρόμου ; Έγινε έστω μια πρόχειρη μελέτη κόστους οφέλους του έργου ; Έγινε κάποια εκτίμηση για πολύ αυξημένες μετακινήσεις από Κοζάνη προς Λάρισα και αντίστροφα ; Πόσες θα είναι αυτές οι μετακινήσεις που απαιτούν αυτοκινητόδρομο με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας ; Αναφέρω μόνο την κίνηση από Κοζάνη για Λάρισα γιατί με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα κεντρικής Ελλάδας Ε65, ο οποίος άρχισε να κατασκευάζεται η μετακίνηση προς Αθήνα και αντίστροφα θα γίνεται από Εγνατία – Παναγιά - Λαμία. Δηλαδή ο δρόμος Κοζάνη - Λάρισα θα πάψει να είναι η κύρια διέξοδος της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας προς  Αθήνα.
  2. Για το τμήμα του δρόμου Καρυδίτσα – Αεροδρόμιο – κόμβος Κοίλων που είναι και το πλέον απαραίτητο για να συνδεθεί ο κάθετος άξονας με την Εγνατία, ακόμη δεν ανατέθηκαν οι προμελέτες.
  3. Από πού εκτιμάται ότι θα βρεθούν κονδύλια για να γίνει ο δρόμος ; Οι άλλοι μεγάλοι οδικοί άξονες που γίνονται έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Για τον συγκεκριμένο δρόμο εκδήλωσε κάποια εταιρεία ενδιαφέρον ;
  4. Το μήκος του δρόμου είναι περίπου 90 – 100 χλμ. Με ένα μέσο κόστος 8 εκατομμύρια € το χιλιόμετρο χρειάζονται 700 - 800 εκ € σε σημερινές τιμές. Πιστεύει κανείς ότι θα διατεθούν για το συγκεκριμένο έργο τέτοια ποσά την επόμενη δεκαετία ; Για μέτρο σύγκρισης αναφέρω ότι το ΕΣΠΑ (2007 – 2013 -17)  για όλη τη Δυτική Μακεδονία έχει προϋπολογισμό 561 εκατομμύρια €.
  5. Από τις μελέτες που είναι σε εξέλιξη φαίνεται ότι η Θεσσαλία δεν ενδιαφέρεται για τον συγκεκριμένο δρόμο. Διαφορετικά τόσα χρόνια θα είχε ολοκληρώσει έστω την μελέτη  παράκαμψης της Ελασσόνας η οποία εκπονείται τώρα.
  6. Μέχρι την ολοκλήρωση του έργου στα Τέμπη και λόγω αυξημένης κίνησης που δέχεται σήμερα θα έχει υποστεί σοβαρές βλάβες η υφιστάμενη εθνική οδός Λάρισα - Σέρβια – Κοζάνη. Η διάθεση επομένως σοβαρού ποσού ,το οποίο από κάπου αλλού θα περικοπεί, για στοιχειώδη αποκατάσταση και συντήρηση είναι αναπόφευκτη.

Συμπερασματικά : Κατασκευή του κάθετου άξονα με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου, να μην περιμένουμε  στο ορατό μέλλον. Δεν αποτελεί προτεραιότητα του κεντρικού σχεδιασμού και των αντίστοιχων υπηρεσιών. Όποιος ενδιαφέρεται περισσότερο ας επισκεφθεί τις ιστοσελίδες του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και της Εγνατίας Οδού για να δει ότι ο συγκεκριμένος οδικός άξονας δεν υπάρχει σε κανένα χάρτη.

Όταν με υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ καταγόμενο από την Λάρισα και με Περιφερειάρχη Θεσσαλίας καταγόμενο από τον Νομό Κοζάνης δεν προχώρησε ο δρόμος, πώς να είμαστε αισιόδοξοι ; Πότε θα υπάρξουν καλύτεροι πολιτικοί συσχετισμοί για να υποστηρίξουν το συγκεκριμένο έργο ;

Δεν είναι πειστικός ο ισχυρισμός ότι το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ (αλήθεια με τι προϋπολογισμό ;), γιατί απλούστατα δεν υπάρχει καμιά ωριμότητα αφού όλες οι μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη ή για κάποια τμήματα δεν έχουν ακόμα ανατεθεί. Μπορεί, για διάφορους λόγους, να  προτάθηκε για ένταξη ο οδικός άξονας Κοζάνη – Λάρισα, αλλά από την πρόταση μέχρι την ένταξη υπάρχει πολύ μεγάλη απόσταση.

Εάν γίνει, έστω, η παράκαμψη της Ελασσόνας τα επόμενα 5-10 χρόνια θα είναι θαύμα και αυτό επειδή με το κλείσιμο των Τεμπών έγινε γνωστό σαν πρόβλημα στο πανελλήνιο.

Το καλύτερο που μπορούμε να διεκδικήσουμε και να έχουμε χειροπιαστά αποτελέσματα,  σαν Νομός  και σαν ευρύτερη παραλίμνια περιοχή, για την επόμενη δεκαετία τουλάχιστον, είναι  :

1. Επειδή οι κάτοικοι της περιοχής Καμβουνίων εξυπηρετούνται από το τμήμα Τριγωνικό – Ρύμνιο – Κήπος – Κοζάνη, να ολοκληρωθεί η ασφαλτόστρωση στην περιοχή της Καισαρειάς και να γίνει λειτουργικός, τουλάχιστον για τα ΙΧ, ο δρόμος μέχρι Κοζάνη.

2. Να βελτιωθούν κάποια από τα πλέον επικίνδυνα σημεία του δρόμου Κοζάνη – Σέρβια - Λάρισα για να μην θρηνήσουμε θύματα.

Μακάρι να μπορούσε να γίνει κάτι καλύτερο, αλλά ας είμαστε ρεαλιστές. Με πέντε ψάρια, στις μέρες μας, δεν γίνεται να χορτάσουν πέντε χιλιάδες άτομα.

Σέρβια  16/02/2010

Λαζαριώτης Νίκος

 

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack