www.mikrovalto.gr

Τυχαία φωτογραφία

Αναζήτηση


Η Παραγωγή Τροφίμων βασικός κλάδος της Οικονομίας Εκτύπωση
Σάββατο, 16 Ιανουάριος 2010 00:14

 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ:

Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΒΑΣΙΚΟ ΚΛΑΔΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ  ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

 

Σήμερα ο κλάδος των τροφίμων είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία στην Ευρώπη  αλλά και στην ΕΛΛΑΔΑ χωρίς μέχρι σήμερα να υπάρχει μια στρατηγική πολιτική  αλλά και  μόνο με  τον αυτόματο πιλότο αποτελεί βασικό κλάδο της οικονομίας μας. Τα στοιχεία είναι κάτι περισσότερο από αποκαλυπτικά: Το 2008 η  εγχώρια βιομηχανία τροφίμων συνεισέφερε το 2,8% του ΑΕΠ, παρήγαγε το 25,2% της συνολικής προστιθέμενης αξίας και έδωσε εργασία στο 22,2% των απασχολουμένων στη μεταποίηση. Παράλληλα, για άλλη μια χρονιά αναδείχτηκε πρωταθλητής στην εξωστρέφεια, συνεισφέροντας συνολικά το 17,9% των ελληνικών εξαγωγών.

Επιπλέον, σε ένα χρονικό διάστημα που το σύνολο της εγχώριας μεταποιητικής παραγωγής μειώθηκε κατά 4,2%, συνεπεία της χρηματοοικονομικής κρίσης, η βιομηχανία τροφίμων είδε την παραγωγή της να αυξάνεται το 2008 κατά 1,2%. Ταυτόχρονα, οι τιμές της συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, «τσιμπώντας» ένα επιπλέον 6,9% - τιμή χαμηλότερη μεν του +11,4% που κατέγραψε το σύνολο της εγχώριας μεταποίησης, επηρεασμένη ωστόσο από το αυξημένο κόστος των πρώτων υλών το περασμένο έτος.

Επιπλέον είναι ο  κλάδος που μπορεί να στηριχτεί σε ήπιες μορφές μικρών φιλικών προς το περιβάλλον μονάδων . Η Ελλάδα από μια κατ’ εξοχήν αγροτική χώρα που  έχει ιδανικές συνθήκες παραγωγής τροφίμων υψηλής ποιότητας και θρεπτικής αξίας   λόγω του κλίματος (ηλιοφάνεια, μικροκλίματα, παράδοση στην οικογενειακή προσωπική μορφή παραγωγής). Αναφέρω ενδεικτικά παραδείγματα  το λάδι μοναδικό και όμως το πουλάμε ακόμη σε βυτία και οι αγοραστές αφού το νοθεύσουν το πουλάνε σαν φάρμακο η έδεσμα. Τα δημητριακά μας που έπρεπε να είναι σήμερα μόνο για παιδικές τροφές και προϊόντα επώνυμα, πωλούνται  μαζί με της βόρειας Ευρώπης τα οποία είναι μόνο για ζωοτροφές και αυτές χαμηλής ποιότητας και μεταλλαγμένα, τα  φρούτα και λαχανικά μας. Η κομπόστα ροδάκινο ενώ είχαμε την πρώτη θέση στην παγκόσμια αγορά, οι καταναλωτές βλέπουν στην ετικέτα την αλυσίδα διανομής και πουθενά ελληνικό ροδάκινο, τα κρέατα μας που με τον τρόπο εκτροφής και τις ελληνικές ζωοτροφές άντεξαν σε όλα τα σκάνδαλα των τελευταίων χρονών, και όμως εισάγουμε το 75% του μοσχαρίσιου κρέατος και 70% του χοιρινού. Τα γαλακτοκομικά με την κατοχύρωση της  φέτας μας αποκλειστικά σε Ελληνικό προϊόν η Ελλάδα σαν  εισαγωγέας τροφίμων  μόνο για γαλακτοκομικά και κρέατα  πληρώνουμε σε συνάλλαγμα όσο και για πετρέλαιο. Ενώ για παράδειγμα η αγορά της φέτας  στην παγκόσμια αγορά είναι 500.000, η Ελλάδα παράγει σήμερα 100.000 από τους οποίους οι 80.000 καταναλώνονται στην εσωτερική αγορά. Μια σοβαρή πολιτική στρατηγικής σημασίας θα βάλει σαν στόχο την παραγωγή των 500.000 τόνων που  σημαίνει 30.000 χιλιάδες νέες κτηνοτροφικές μονάδες οικογενειακής μορφής με παραγωγή 50.000 κιλά γάλα ετησίως και θα έχει τα παρακάτω αποτελέσματα:

Α) Την δημιουργία  100.000 χιλιάδες θέσεις εργασίας άμεσα και 50.000 έμμεσα (στην παραγωγή ζωοτροφών, στις κατασκευές, στην μεταποίηση του γάλακτος και σε υπηρεσίες στήριξης κ.λ.π.).

Β) Οι εισαγωγές κρέατος αποτελούν το 21% και οι εισαγωγές γάλακτος -γαλ/κών το 16% των συνολικών γεωργικών μας εισαγωγών. Αποτέλεσμα περίπου 1,5 δισεκατ. ευρώ να δαπανώνται κάθε χρόνο για εισαγωγές κρεάτων και γαλακτοκομικών Για αυτό απαιτείται .ανατροπή της σχέσης φυτικής-ζωικής παράγωγης 70/30.

Γ) Διατήρηση του πληθυσμού στην ύπαιθρο και την περιβαλλοντική στήριξη των ορεινών περιοχών.

Δ) Εξοικονόμηση πολύτιμου συναλλάγματος (να πως θα βρεθούν τα λεφτά).

Ε) Το λάδι και η φέτα  μπορούν και πρέπει να γίνουν οι κράχτες τα «γκεσέμια» στις εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων να απευθύνονται στην ελίτ της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας αγοράς σαν προϊόντα ποιότητας –πιστοποιημένα και διαφοροποιημένα από τα αντίστοιχα φθηνά,  μεταλλαγμένα,  χαμηλής ποιότητας και επικίνδυνα των τρίτων χωρών η ακόμη και της βόρειας Ευρώπης.

Ε) Οι Έλληνες της διασποράς οι τουρίστες που επισκέπτονται την χώρα μας αλλά και η μοναδική μας Ιστορία είναι μοναδικά-αποκλειστικά πλεονεκτήματα για την προώθηση των προϊόντων μας στην παγκόσμια αγορά.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ  ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΜΕ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΕΩΝ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΕΜΠΟΡΩΝ. ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ. ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ –ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΘΑ ΤΑ ΠΡΟΩΘΟΥΝΕ ΜΕΧΡΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ.

 

 

Χαμπίδης Δημήτριος

γεωπόνος μελετητής μέλος του Δ.Σ. του ΓΕΩΤΕ

(ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ )

 

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack